Sezon drugich szans – wprowadzenie do nowej kampanii F2

Rok 2023 na zapleczu królowej motosportu jak zwykle zapowiada się fascynująco. 22 młodych kierowców, największych talentów z całego świata, stoczy zaciekłą walkę o jedno lub dwa miejsca w wyścigowym raju – Formule 1. Przedstawiamy najważniejsze wątki oraz 6 najciekawszych nazwisk w stawce przed nadchodzącym sezonem Formuły 2.

Drugie życie

Rozpoczynający się w ten weekend sezon F2 będzie stał pod znakiem dodatkowej szansy dla wielu kierowców, którzy zawiedli oczekiwania w roku poprzednim. W F1 postawiono na stabilizację – tylko Logan Sargeant zdołał bezpośrednio awansować do królowej motosportu, gdzie będzie reprezentował zespół Williams. Również w największej akademii juniorskiej – Red Bull academy, zapanowała stagnacja, a miejsce w Alpha Tauri zajął sprowadzony z Mercedesa Nyck De Vries.

To sprawia, że w stawce F2 na rok 2023 pozostało wielu kierowców, którzy zdaniem swoich przełożonych wciąż nie pokazali, że są godni fotela w Formule 1. W tej grupie są wszyscy członkowie akademii Red Bulla. Także Theo Pourchaire czy Jack Doohan również mają jeszcze coś do udowodnienia. Gdy do tego dorzucimy grupę młodych, gniewnych najlepszych kierowców F3, mamy prawo spodziewać się świetnego sezonu.

Nowa lokalizacja

W tym sezonie Formuła 2 po raz pierwszy zawita do Australii. Weekend na torze Albert Park odbędzie się w dniach 31 marca – 2 kwietnia. Będzie to czwarty tor uliczny w kalendarzu, po torach w Baku, Dżuddzie oraz Monte Carlo.

9 debiutantów

W tym sezonie Formuły 2 zobaczymy 9 nowych kierowców. Będą to: Zane Maloney (Carlin), Victor Martins (ART), Ollie Bearman (Prema), Jak Crawford, Isack Hadjar (obaj Hitech) , Arthur Leclerc (DAMS), Brad Benavides (PHM), Roman Stanek (Trident), oraz Kush Maini (Campos).

6 najciekawszych nazwisk w stawce

Theo Pourchaire, 19 lat, ART Grand Prix

Francuski kierowca ma już na swoim koncie kilka naj, które mogą robić wrażenie w padoku. Najmłodszy zwycięzca wyścigu w F3, najmłodszy zdobywca pole position F2 oraz najmłodszy zwycięzca wyścigu F2. To tytuły, które dobitnie sugerują, że mamy do czynienia z gigantycznym naturalnym talentem. Pourchaire minimalnie przegrał walkę o mistrzostwo F3 z Oscarem Piastrim w 2020 roku. W zeszłym sezonie otarł się o tytuł F2 oraz był łączony z fotelem w Alfie Romeo. Teraz Theo jest zdecydowanym faworytem do sięgnięcia po mistrzowski tytuł w swoim trzecim i prawdopodobnie ostatnim sezonie w tej serii.

Ollie Bearman, 17 lat, Prema

17-letni Brytyjczyk zostawia za sobą ślad triumfów w niemal każdej serii, w której brał udział do tej pory. Do wygranych czterech serii kartingowych dorzucił w ostatnich latach mistrzowstwa włoskiej oraz niemieckiej F4. 17 zwycięstw i 26 miejsc na podiów musiało przykuć uwagę wielkich firm. Od zeszłego roku Brytyjczyk jest członkiem akademii Ferrari. W Formule 3 w poprzednim sezonie jako debiutant stanął 8 razy na podium oraz wygrał jeden wyścig. Do samego końca chaotycznego wyścigu na Monzy walczył o tytuł z dużo starszym Victorem Martinsem. Teraz zamierza kontynuować swoje pasmo sukcesów w Formule 2.

Victor Martins, 21 lat, ART Grand Prix

Po nagłym odejściu Oscara Piastriego z Alpine to właśnie on oraz Jack Doohan zdają się być przyszłością ekipy z Enstone. Martins jest dzieckiem francuskiego motosportu w pełnym tego słowa znaczeniu. Po wygraniu francuskiej F4 oraz europejskiej Formuły Renault nadszedł czas na podbój szczebla centralnego. W 2021 roku był najwyżej sklasyfikowanym debiutantem w Formule 3, a sezon później sięgnął po mistrzowski tytuł, stając 6 razy na podium oraz odnosząc 2 zwycięstwa. Teraz poprzeczka idzie w górę. Martinsa czeka trudny pojedynek z kolegą zespołowym – faworytem serii Theo Pourchaire’em.

Dennis Hauger, 19 lat, MP Motorsport

Kariera Haugera w najwyższych seriach wyścigowych przypomina swego rodzaju sinusoidę. Debiutancki sezon w F3 w roku 2020  skończył dopiero na siedemnastym miejscu. Sezon później zdeklasował konkurencje – stanął na podium w 9 z 20 wyścigów i sięgnął po mistrzowski tytuł. W 2022 roku Norweg ponownie zderzył się z rzeczywistością, zajmując dopiero dziesiąte miejsce w klasyfikacji generalnej F2, co jak na standardy ekipy Prema jest wynikiem co najmniej słabym. Zgodnie ze schematem, kolejny sezon powinien być dla Dennisa pozytywny. O to powalczy już jednak w barwach nowej ekipy – holenderskiego MP Motosport.

Jack Doohan, 19 lat, Invicta Virtuosi

Kiedy Fernando Alonso i Esteban Ocon nie umieli opanować się podczas walki na torze w F1, Otmar Szafnauer odgrażał się, że zastąpi któregoś z nich właśnie Jackiem Doohanem. Młody Australijczyk od tego roku oficjalnie będzie pełnił rolę rezerwowego kierowcy ekipy Alpine. Jego osiągnięcia w niższych seriach juniorskich nie są zbyt imponujące. Wyróżnić można rok 2021, gdy był jedynym poważnym rywalem dominatora tamtego sezonu F3 Dennisa Haugera. Teraz syn pięciokrotnego mistrza świata MotoGP Micka Doohana będzie chciał namieszać na zapleczu Formuły 1. Zdecydowanie ma do tego szybkość i umiejętności. W zeszłym sezonie ograniczały go ciągłe problemy z bolidem, mimo tego Doohan pozostał w ekipie Virtuosi.

Arthur Leclerc, 21 lat, DAMS

Zmuszony do zawieszenia swojej wyścigowej kariery w wieku 15 lat, brat Charlesa jest kierowcą budzącym bardzo rozbieżne spektrum emocji. Z jednej strony mamy do czynienia z niezaprzeczalnym talentem. Od momentu wznowienia kariery w roku 2018, pnąc się po drabinach regionalnych F4 aż do Formuły 3 Arthur pokazywał się jako zawodnik z zabójczym tempem kwalifikacyjnym. Problemy zaczynają się jednak w czasie wyścigów, gdy temperament Monakijczyka daje o sobie znać. W poprzednim sezonie F3 walczył o tytuł, jednak nie obyło się bez incydentów na torze z jego własnej winy. W tym sezonie Leclerc musi zapanować nad swoją agresją na torze, jeśli chce dalej marzyć o Formule 1.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze