Taylor Barnard odniósł zwycięstwo w przesychającym niedzielnym wyścigu głównym Formuły 3 na belgijskim torze Spa, w którym na dłuższym dystansie to opony deszczowe okazały się słusznym wyborem. Drugie miejsce zajął Christian Mansell po starcie z 24. pola, a na najniższym stopniu podium stanął Nikita Berdin, który z kolei ruszał z 18. lokaty.
Po sobotnim wyścigu sprinterskim było sporo zamieszania ze względu na to, czy punkty należą się kierowcom, czy nie, jako że nie przejechano dwóch z rzędu okrążeń przy zielonej fladze. Ostatecznie te punkty zostały przyznane ze względu na przejechany pełny dystans.
Niedzielny poranek przywitał kierowców ponownie bardzo zdradliwymi warunkami na torze. Przekonał się o tym Gabriele Mini, który na okrążeniu dojazdowym do pól startowym rozbił swój bolid i ostatecznie nie był w stanie przystąpić do rywalizacji. Był to skutek kolejnych porannych opadów deszczu oraz przesychających warunków. To ostatecznie spowodowało, że część kierowców, m. in. Paul Aron, decydowała się na deszczówki, choć zdecydowana większość stawki postawiła na opony przeznaczone na suchą nawierzchnię. Z kolei okrążenie formujące rozpoczęło się za samochodem bezpieczeństwa.
RACE CONTROL: Formation lap will be started behind the Safety Car
— Formula 3 (@Formula3) July 30, 2023
Gabriele Mini has had an incident on the way to the grid, the driver is all OK but will not start the Feature Race #BelgianGP #F3 pic.twitter.com/0zBnHDYhPf
Dyrekcja wyścigu zdecydowała się na start lotny. Ruszający z pole position Pepe Marti przewodził stawce, a za swoimi plecami miał Leonardo Fornaroliego. Aron, który w przeciwieństwie do innych miał deszczówki na starcie, po ruszeniu z 11. pozycji, bardzo szybko objął prowadzenie i odjeżdżał różnicą kilku sekund w jednym sektorze.
LAP 1/15
— Formula 3 (@Formula3) July 30, 2023
ARON TAKES THE LEAD!!!
It's a clean pass for the PREMA driver as he moves into the top spot #BelgianGP #F3 pic.twitter.com/W4iALcuAEo
Wkrótce także inni kierowcy z deszczówkami przebijali się przez stawkę, a ci, którzy byli na slickach, co chwilę popełniali mniejsze i większe błędy, prowadząc do ogromnego przetasowania w stawce. Na końcu drugiego okrążenia prowadziła Aron z przewagą 6,5 sekundy nad Barnardem, za nim podążał Mari Boya, a czołową piątkę uzupełniali Bedrin i Mansell. Sophia Florsch, jedyna kobieta w stawce, także miała deszczowe opony i przebiła się na ósmą lokatę.
Sytuacja była niezwykle interesująca, ponieważ nie padało, a tor z upływem czasu zawierał w sobie coraz mniej wody. To mógł być problem dla kierowców z deszczówkami, które na przesychającej nawierzchni mogły nie dotrwać do końca rywalizacji.
Na czwartym okrążeniu na tor wrócił samochód bezpieczeństwa. Oliver Goethe rozbił swój bolid na szczycie Raidillon, tracąc przyczepność i kończąc swoją rywalizację w ścianie. Duńskiemu kierowcy Trident na szczęście nic się nie stało.
SAFETY CAR DEPLOYED (LAP 4/15)
— Formula 3 (@Formula3) July 30, 2023
Ollie Goethe is in the barriers at Eau Rouge 😩
He's out of the car and appears to be okay, but the race is neutralised#BelgianGP #F3 pic.twitter.com/AyTdpp7yep
Neutralizacja spowodowała jednak, że cała przewaga zawodników z deszczówkami została zniwelowana. Lider Aron przewidział tę sytuację i zjechał do boksów na zmianę opon na slicki. Powrócił on na tor na siódmym miejscu, ale względem Martiego, który od początku miał ogumienie przeznaczone na suchą nawierzchnię, miał 4 pozycje przewagi. Nowym prowadzącym został Barnard, drugi był Mansell, a trzeci – Bedrin. W innym incydencie z wyścigiem pożegnał się Roberto Faria, zawodnik PHM Racing by Charouz, który po zmianie opon na slicki wypadł w żwir w Les Combes.
LAP 5/15
— Formula 3 (@Formula3) July 30, 2023
Disaster for Robert Faria, who slides off into the gravel
He had recently pitted for dry tyres#BelgianGP #F3 pic.twitter.com/pYbRQ0VOWm
Ponadto lider mistrzostw Gabriel Bortoleto obrócił się podczas samochodu bezpieczeństwa i spadł na dwudzieste miejsce.
LAP 6/15 (UNDER SC)
— Formula 3 (@Formula3) July 30, 2023
Points leader Bortoleto drops to P20 after waving past Cohen and Edgar, after passing them both as the Safety Car began
He waves them through to avoid a penalty#BelgianGP #F3 pic.twitter.com/Xp4AhXG3Hb
Wyścig został wznowiony na początku ósmego okrążenia. Czołówka, w tym lider Barnard, od razu szukała mokrych części toru, aby utrzymać odpowiednią temperaturę opon i nie pozwolić na ich bardzo szybką degradację, podczas gdy kierowcy ze slickami, w tym Aron, próbowała za wszelką cenę przebić się wyżej. Mało brakowało, a Aron wypadłby poza tor podczas wygranej walki z Boyą. Na tym etapie rywalizacji nadal przewagę miały deszczówki, które pozwoliły odjechać na 9 sekund od zawodników na slickach.
W dalszej części stawki doszło do kontaktu między Ido Cohenem a Luke Browningiem w Bruxells, w wyniku którego Cohen doznał przebicia prawej tylnej opony, podczas gdy Browning jechał z uszkodzonym przednim skrzydłem. Z kolei podopieczny Williamsa, Zak O’Sullivan, podczas walki z Franco Colapinto nie wyhamował do Les Combes i musial ratować się ucieczką na wyasfaltowane pobocze.
Na 11. okrążeniu doszło do walki o prowadzenie. Mansell próbował wyprzedzić Barnarda na prostej Kemmel po bardzo dobrej potyczce koło w koło, jednak, próbując pokonać rywala, nie wyhamował do Les Combes, ale zgodnie z duchem rywalizacji szybko oddał swoją pozycję Barnardowi i ponowił próby ataku. Jednocześnie dwójka ta miała około 5-sekundową przewagę nad Bedrinim.
LAP 10/15
— Formula 3 (@Formula3) July 30, 2023
Mansell is HUSTLING Barnard for the lead! They hold position for now, a few seconds clear of Bedrin in P3#BelgianGP #F3 pic.twitter.com/sr1OyoCvMB
Tymczasem bardzo ważny manewr na przedostatnim okrążeniu wykonał lider mistrzostw Bortoleto. który po wyprzedzeniu O’Sullivana, dzięki czemu awansował na jedenaste miejsce. Aby zostać mistrzem, przy obecnym stanie potrzebował dwóch dodatkowych pozycji, aby wskoczyć do potrzebnych punktów. Bardzo szybko dojechał on do dziesiątego Colapinto, który miał problem z utrzymaniem się na torze i starał się go wyprzedzić, lecz ostatecznie o tytuł powalczy podczas ostatniej rundy na torze Monza.
Barnard, który w sobotnim wyścigu sprinterskim wywalczył podium, w końcówce utrzymał Mansella za plecami i po starcie z 10. pola odniósł zwycięstwo w emocjonującym i jednocześnie chaotycznym wyścigu głównym Formuły 3. Drugie miejsce zajął Mansell, który ruszył z 24. pola, a na najniższym stopniu podium stanął Berdin, który z kolei startował z 18. lokaty.
Czwartą pozycję zajął Garcia, piąty był Collet, szóste miejsce zajął Montoya, a jako siódma linię mety przekroczyła Florsch, która stała się pierwszą kobietą z punktami w Formule 3. Czołową dziesiątkę uzupełnili Aron, Marti oraz Colapinto.
Tegoroczny sezon Formuły 3 zakończy się za miesiąc na torze Monza przy okazji Grand Prix Włoch Formuły 1.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 27 | Taylor Barnard | Jenzer Motorsport | 15 okr. | ||
2 | 24 | Christian Mansell | Campos Racing | + 1,529 | ||
3 | 26 | Nikita Bedrin | Jenzer Motorsport | + 7,703 | ||
4 | 28 | Alejandro García | Jenzer Motorsport | + 8,915 | ||
5 | 17 | Caio Collet | Van Amersfoort Racing | + 20,053 | ||
6 | 14 | Sebastian Montoya | Hitech Pulse-Eight | + 20,172 | ||
7 | 29 | Sophia Flörsch | PHM Racing by Charouz | + 20,533 | ||
8 | 1 | Paul Aron | Prema Racing | + 28,760 | ||
9 | 23 | Josep María Martí | Campos Racing | + 30,172 | ||
10 | 10 | Franco Colapinto | MP Motorsport | + 31,547 | ||
11 | 5 | Gabriel Bortoleto | Trident | + 32,595 | ||
12 | 3 | Zak O'Sullivan | Prema Racing | + 33,068 | ||
13 | 11 | Mari Boya | MP Motorsport | + 34,910 | ||
14 | 4 | Leonardo Fornaroli | Trident | + 35,731 | ||
15 | 7 | Kaylen Frederick | ART Grand Prix | + 35,959 | ||
16 | 2 | Dino Beganovic | Prema Racing | + 37,752 | ||
17 | 9 | Nikola Cołow | ART Grand Prix | + 40,127 | ||
18 | 19 | Tom Smith | Van Amersfoort Racing | + 43,351 | ||
19 | 12 | Jonny Edgar | MP Motorsport | + 45,093 | ||
20 | 8 | Grégoire Saucy | ART Grand Prix | + 45,875 | ||
21 | 18 | Rafael Villagómez | Van Amersfoort Racing | + 51,388 | ||
22 | 25 | Hugh Barter | Campos Racing | + 1:09,943 | ||
23 | 16 | Luke Browning | Hitech Pulse-Eight | + 1:38,817 | ||
24 | 21 | Francesco Simonazzi | Rodin Carlin | + 2:17,172 | ||
25 | 31 | Woohyun Shin | PHM Racing by Charouz | + 1 okr. | ||
NSK | 20 | Oliver Gray | Rodin Carlin | |||
NSK | 22 | Ido Cohen | Rodin Carlin | |||
NSK | 30 | Roberto Faria | PHM Racing by Charouz | |||
NSK | 6 | Oliver Goethe | Trident | |||
NSK | 15 | Gabriele Mini | Hitech Pulse-Eight |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.