Barnard zwycięża w chaotyczno-strategicznym wyścigu głównym F3 na Spa

Taylor Barnard odniósł zwycięstwo w przesychającym niedzielnym wyścigu głównym Formuły 3 na belgijskim torze Spa, w którym na dłuższym dystansie to opony deszczowe okazały się słusznym wyborem. Drugie miejsce zajął Christian Mansell po starcie z 24. pola, a na najniższym stopniu podium stanął Nikita Berdin, który z kolei ruszał z 18. lokaty.

Po sobotnim wyścigu sprinterskim było sporo zamieszania ze względu na to, czy punkty należą się kierowcom, czy nie, jako że nie przejechano dwóch z rzędu okrążeń przy zielonej fladze. Ostatecznie te punkty zostały przyznane ze względu na przejechany pełny dystans.

Niedzielny poranek przywitał kierowców ponownie bardzo zdradliwymi warunkami na torze. Przekonał się o tym Gabriele Mini, który na okrążeniu dojazdowym do pól startowym rozbił swój bolid i ostatecznie nie był w stanie przystąpić do rywalizacji. Był to skutek kolejnych porannych opadów deszczu oraz przesychających warunków. To ostatecznie spowodowało, że część kierowców, m. in. Paul Aron, decydowała się na deszczówki, choć zdecydowana większość stawki postawiła na opony przeznaczone na suchą nawierzchnię. Z kolei okrążenie formujące rozpoczęło się za samochodem bezpieczeństwa.

Dyrekcja wyścigu zdecydowała się na start lotny. Ruszający z pole position Pepe Marti przewodził stawce, a za swoimi plecami miał Leonardo Fornaroliego. Aron, który w przeciwieństwie do innych miał deszczówki na starcie, po ruszeniu z 11. pozycji, bardzo szybko objął prowadzenie i odjeżdżał różnicą kilku sekund w jednym sektorze.

Wkrótce także inni kierowcy z deszczówkami przebijali się przez stawkę, a ci, którzy byli na slickach, co chwilę popełniali mniejsze i większe błędy, prowadząc do ogromnego przetasowania w stawce. Na końcu drugiego okrążenia prowadziła Aron z przewagą 6,5 sekundy nad Barnardem, za nim podążał Mari Boya, a czołową piątkę uzupełniali Bedrin i Mansell. Sophia Florsch, jedyna kobieta w stawce, także miała deszczowe opony i przebiła się na ósmą lokatę.

Sytuacja była niezwykle interesująca, ponieważ nie padało, a tor z upływem czasu zawierał w sobie coraz mniej wody. To mógł być problem dla kierowców z deszczówkami, które na przesychającej nawierzchni mogły nie dotrwać do końca rywalizacji.

Na czwartym okrążeniu na tor wrócił samochód bezpieczeństwa. Oliver Goethe rozbił swój bolid na szczycie Raidillon, tracąc przyczepność i kończąc swoją rywalizację w ścianie. Duńskiemu kierowcy Trident na szczęście nic się nie stało.

Neutralizacja spowodowała jednak, że cała przewaga zawodników z deszczówkami została zniwelowana. Lider Aron przewidział tę sytuację i zjechał do boksów na zmianę opon na slicki. Powrócił on na tor na siódmym miejscu, ale względem Martiego, który od początku miał ogumienie przeznaczone na suchą nawierzchnię, miał 4 pozycje przewagi. Nowym prowadzącym został Barnard, drugi był Mansell, a trzeci – Bedrin. W innym incydencie z wyścigiem pożegnał się Roberto Faria, zawodnik PHM Racing by Charouz, który po zmianie opon na slicki wypadł w żwir w Les Combes.

Ponadto lider mistrzostw Gabriel Bortoleto obrócił się podczas samochodu bezpieczeństwa i spadł na dwudzieste miejsce.

Wyścig został wznowiony na początku ósmego okrążenia. Czołówka, w tym lider Barnard, od razu szukała mokrych części toru, aby utrzymać odpowiednią temperaturę opon i nie pozwolić na ich bardzo szybką degradację, podczas gdy kierowcy ze slickami, w tym Aron, próbowała za wszelką cenę przebić się wyżej. Mało brakowało, a Aron wypadłby poza tor podczas wygranej walki z Boyą. Na tym etapie rywalizacji nadal przewagę miały deszczówki, które pozwoliły odjechać na 9 sekund od zawodników na slickach.

W dalszej części stawki doszło do kontaktu między Ido Cohenem a Luke Browningiem w Bruxells, w wyniku którego Cohen doznał przebicia prawej tylnej opony, podczas gdy Browning jechał z uszkodzonym przednim skrzydłem. Z kolei podopieczny Williamsa, Zak O’Sullivan, podczas walki z Franco Colapinto nie wyhamował do Les Combes i musial ratować się ucieczką na wyasfaltowane pobocze.

Na 11. okrążeniu doszło do walki o prowadzenie. Mansell próbował wyprzedzić Barnarda na prostej Kemmel po bardzo dobrej potyczce koło w koło, jednak, próbując pokonać rywala, nie wyhamował do Les Combes, ale zgodnie z duchem rywalizacji szybko oddał swoją pozycję Barnardowi i ponowił próby ataku. Jednocześnie dwójka ta miała około 5-sekundową przewagę nad Bedrinim.

Tymczasem bardzo ważny manewr na przedostatnim okrążeniu wykonał lider mistrzostw Bortoleto. który po wyprzedzeniu O’Sullivana, dzięki czemu awansował na jedenaste miejsce. Aby zostać mistrzem, przy obecnym stanie potrzebował dwóch dodatkowych pozycji, aby wskoczyć do potrzebnych punktów. Bardzo szybko dojechał on do dziesiątego Colapinto, który miał problem z utrzymaniem się na torze i starał się go wyprzedzić, lecz ostatecznie o tytuł powalczy podczas ostatniej rundy na torze Monza.

Barnard, który w sobotnim wyścigu sprinterskim wywalczył podium, w końcówce utrzymał Mansella za plecami i po starcie z 10. pola odniósł zwycięstwo w emocjonującym i jednocześnie chaotycznym wyścigu głównym Formuły 3. Drugie miejsce zajął Mansell, który ruszył z 24. pola, a na najniższym stopniu podium stanął Berdin, który z kolei startował z 18. lokaty.

Czwartą pozycję zajął Garcia, piąty był Collet, szóste miejsce zajął Montoya, a jako siódma linię mety przekroczyła Florsch, która stała się pierwszą kobietą z punktami w Formule 3. Czołową dziesiątkę uzupełnili Aron, Marti oraz Colapinto.

Tegoroczny sezon Formuły 3 zakończy się za miesiąc na torze Monza przy okazji Grand Prix Włoch Formuły 1.

PNrKierowcaZespółRezultat
127
Taylor Barnard
Jenzer Motorsport15 okr.
224
Christian Mansell
Campos Racing+ 1,529
326
Nikita Bedrin
Jenzer Motorsport+ 7,703
428
Alejandro García
Jenzer Motorsport+ 8,915
517
Caio Collet
Van Amersfoort Racing+ 20,053
614
Sebastian Montoya
Hitech Pulse-Eight+ 20,172
729
Sophia Flörsch
PHM Racing by Charouz+ 20,533
81
Paul Aron
Prema Racing+ 28,760
923
Josep María Martí
Campos Racing+ 30,172
1010
Franco Colapinto
MP Motorsport+ 31,547
115
Gabriel Bortoleto
Trident+ 32,595
123
Zak O'Sullivan
Prema Racing+ 33,068
1311
Mari Boya
MP Motorsport+ 34,910
144
Leonardo Fornaroli
Trident+ 35,731
157
Kaylen Frederick
ART Grand Prix+ 35,959
162
Dino Beganovic
Prema Racing+ 37,752
179
Nikola Cołow
ART Grand Prix+ 40,127
1819
Tom Smith
Van Amersfoort Racing+ 43,351
1912
Jonny Edgar
MP Motorsport+ 45,093
208
Grégoire Saucy
ART Grand Prix+ 45,875
2118
Rafael Villagómez
Van Amersfoort Racing+ 51,388
2225
Hugh Barter
Campos Racing+ 1:09,943
2316
Luke Browning
Hitech Pulse-Eight+ 1:38,817
2421
Francesco Simonazzi
Rodin Carlin+ 2:17,172
2531
Woohyun Shin
PHM Racing by Charouz+ 1 okr.
NSK20
Oliver Gray
Rodin Carlin
NSK22
Ido Cohen
Rodin Carlin
NSK30
Roberto Faria
PHM Racing by Charouz
NSK6
Oliver Goethe
Trident
NSK15
Gabriele Mini
Hitech Pulse-Eight

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze