Zrozumieć Balance of Performance

System wyrównywania osiągów samochodów LMP1 i LMGTE (Balance of Performance) w Długodystansowych Mistrzostwach Świata budzi spore kontrowersje. Od tego roku sprecyzowano przepisy w tej kwestii.

Komisja Wyścigów Długodystansowych FIA może pomiędzy kolejnymi wyścigami wprowadzić zmiany w jednym lub większej ilości elementów:

  • waga samochodu
  • średnika restryktora dopływu powietrza do silnika
  • wysokość "płata Gurneya" na tylnym skrzydle
  • pojemność zbiornika paliwa
  • różnica w wysokości między linią dachu, a szczytem tylnego skrzydła

Jak informowaliśmy wczoraj, Komisja pozwoliła prototypom z silnikami benzynowymi na powiększenie zbiorników paliwa o 3 litry. W rezultacie Toyota TS030 będzie wiozła 76 litrów paliwa, a prywatne Lole-Toyota i HPD ARX-03c 83 litry. Audi R18 e-tron quattro - jedyny prototyp z silnikiem diesla - może wieźć maksymalnie 58 litrów paliwa, czyli o 18 mniej od rywali z Japonii.

7 marca Komisja wprowadziła zmiany wśród samochodów klas LMGTE. Zgodnie z ich decyzją waga Porsche została obniżona o 35 kg do 1210 kg, średnica restryktora powietrza zwiększona o 0,7 mm do 29,3 mm, a w przypadku nowego 911 RSR (991) tylne skrzydło może być podniesione do 100 mm poniżej linii dachu. Ferrari 458 Italia mogą być lżejsze o 10 kg i wozić o 5 litrów paliwa więcej, a różnica między linią dachu a wysokością skrzydła zmniejszona do 100 mm.

Decyzje obejmują także Astona Martina Vantage V8, którego wagę obniżono o 40 kg i założono o 1,4 mm większy restryktor (29,7 mm), a zbiornik paliwa powiększono o 5 litrów. Na koniec Corvette C6.R obciążono o 5 kg i powiększono o 1,3 mm restryktor powietrza (do 27,9 mm), a różnica między dachem a tylnym skrzydłem wynosi 25 mm.

Wczorajsze decyzje w sprawie BoP oznaczają, że Aston Martin jest cięższy o 10 kg, a oba modele Porsche dostały restryktory większe o 0,3 mm. Nie dokonano jednak zmian w Ferrari, Viperze czy Corvette, jednak ta ostatnia może startować o 25 kg lżejsza niż w Amerykańskiej Serii Le Mans.

Samochód Waga Restryktor Płat Gurneya Paliwo Dach/skrzydło
Porsche 911 GT3 RSR (997) 1215 kg 28,6 mm 25 mm 90 litrów 0 mm
Porsche 911 RSR (991) 1215 kg 28,6 mm 25 mm 90 litrów 100 mm
Ferrari 458 Italia GTC 1235 kg 28,3 mm 25 mm 85 litrów 100 mm
Chevrolet Corvette C6-ZR1 1250 kg 29,2 mm 25 mm 90 litrów 25 mm
Aston Martin Vantage V8 1215 kg 29,7 mm 15 mm 95 litrów 0 mm
SRT Viper GTS 1255 kg 29,7 mm 25 mm 90 litrów 25 mm

Źródło: LeMansLive.com 

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze