System wyrównywania osiągów samochodów LMP1 i LMGTE (Balance of Performance) w Długodystansowych Mistrzostwach Świata budzi spore kontrowersje. Od tego roku sprecyzowano przepisy w tej kwestii.
Komisja Wyścigów Długodystansowych FIA może pomiędzy kolejnymi wyścigami wprowadzić zmiany w jednym lub większej ilości elementów:
- waga samochodu
- średnika restryktora dopływu powietrza do silnika
- wysokość "płata Gurneya" na tylnym skrzydle
- pojemność zbiornika paliwa
- różnica w wysokości między linią dachu, a szczytem tylnego skrzydła
Jak informowaliśmy wczoraj, Komisja pozwoliła prototypom z silnikami benzynowymi na powiększenie zbiorników paliwa o 3 litry. W rezultacie Toyota TS030 będzie wiozła 76 litrów paliwa, a prywatne Lole-Toyota i HPD ARX-03c 83 litry. Audi R18 e-tron quattro - jedyny prototyp z silnikiem diesla - może wieźć maksymalnie 58 litrów paliwa, czyli o 18 mniej od rywali z Japonii.
7 marca Komisja wprowadziła zmiany wśród samochodów klas LMGTE. Zgodnie z ich decyzją waga Porsche została obniżona o 35 kg do 1210 kg, średnica restryktora powietrza zwiększona o 0,7 mm do 29,3 mm, a w przypadku nowego 911 RSR (991) tylne skrzydło może być podniesione do 100 mm poniżej linii dachu. Ferrari 458 Italia mogą być lżejsze o 10 kg i wozić o 5 litrów paliwa więcej, a różnica między linią dachu a wysokością skrzydła zmniejszona do 100 mm.
Decyzje obejmują także Astona Martina Vantage V8, którego wagę obniżono o 40 kg i założono o 1,4 mm większy restryktor (29,7 mm), a zbiornik paliwa powiększono o 5 litrów. Na koniec Corvette C6.R obciążono o 5 kg i powiększono o 1,3 mm restryktor powietrza (do 27,9 mm), a różnica między dachem a tylnym skrzydłem wynosi 25 mm.
Wczorajsze decyzje w sprawie BoP oznaczają, że Aston Martin jest cięższy o 10 kg, a oba modele Porsche dostały restryktory większe o 0,3 mm. Nie dokonano jednak zmian w Ferrari, Viperze czy Corvette, jednak ta ostatnia może startować o 25 kg lżejsza niż w Amerykańskiej Serii Le Mans.
Samochód | Waga | Restryktor | Płat Gurneya | Paliwo | Dach/skrzydło | |
Porsche 911 GT3 RSR (997) | 1215 kg | 28,6 mm | 25 mm | 90 litrów | 0 mm | |
Porsche 911 RSR (991) | 1215 kg | 28,6 mm | 25 mm | 90 litrów | 100 mm | |
Ferrari 458 Italia GTC | 1235 kg | 28,3 mm | 25 mm | 85 litrów | 100 mm | |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 | 1250 kg | 29,2 mm | 25 mm | 90 litrów | 25 mm | |
Aston Martin Vantage V8 | 1215 kg | 29,7 mm | 15 mm | 95 litrów | 0 mm | |
SRT Viper GTS | 1255 kg | 29,7 mm | 25 mm | 90 litrów | 25 mm |
Źródło: LeMansLive.com
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.