Porsche pokazało swój LMP1

Porsche zaprezentowało zamaskowaną konstrukcję nowego prototypu LMP1, który w przyszłym roku będzie walczył w Długodystansowych Mistrzostwach Świata. Samochód ukazany został na torze w Weissach.

Pierwsze testy pierwszego od 1998 roku prototypu LMP1 Porsche, początkowo zapowiadane były na kilka tygodni później – solidna praca inżynierów pozwoliła jednak warsztatowi już dziś pojawić się z nowym pojazdem na fabrycznym torze w Weissach. Szansę na zaprezentowanie nowego pojazdu otrzymał fabryczny kierowca Porsche i tegoroczny reprezentant marki w Długodystansowych Mistrzostwach Świata, Timo Berhnard – o ile jednak dziś, Niemiec pojawił się za kierownicą prototypu raczej dla jego prezentacji – w kolejne dni, Bernhard, a także Romain Dumas (drugi z kierowców już zapisany do przyszłorocznego startu w Porsche LMP1) będą już gruntownie sprawdzali możliwości nowego prototypu i zbierali dla inżynierów informacje dotyczące nowej konstrukcji.

Sam Bernhard był ucieszony faktem, że to on jako pierwszy zasiadł za kierownicą nowego prototypu Porsche: „Jestem dumny, że zostałem wybrany dla naszego dziecka w jego pierwszych krokach. Już teraz samochód sprawia niesamowite wrażenie. Z niecierpliwością czekam na testy w nadchodzących tygodniach i miesiącach, razem z moim przyjacielem i partnerem Romainem Dumas”.

Bardziej stonowany był natomiast szef działu LMP1 Porsche, Fritz Enzinger, który w swojej wypowiedzi skupił się raczej na owych „najbliższych tygodniach”: „Nasz nowopowstały zespół pracował maksymalnie skupiony, by ten niezwykle skomplikowany pojazd pojawił się na torze tak szybko, jak to tylko było możliwe – daje nam to teraz kilka dodatkowych tygodni testów i dalszego rozwoju. Od roku 2014, nowe przepisy opierają się przede wszystkim na wydajności – a to sprawia, że rywalizacja między inżynierami jest jeszcze bardziej interesująca i daje nam zupełnie nowe wyzwania.

Producent nie poinformował jak na razie o konkretnych danych dotyczących nowego pojazdu – wiadomo jedynie, że hybrydowy napęd będzie oparty na silniku benzynowym, a nie jak w przypadku innej marki Grupy Volkswagen obecnej w WEC, Audi, na silniku Diesla. Nie wiadomo również, kiedy prototyp pojawi się w regularnym starciu z konkurentami; jako pojazd w specyfikacji na sezon 2014, być może zobaczymy go dopiero w pierwszej rundzie przyszłorocznych Długodystansowych Mistrzostw Świata – być może wystartuje on już w styczniowym wyścigu na torze Daytona, który w przyszłym roku będzie pierwszą z rund połączonej serii ALMS i Sports Car Series – choć ta będzie traktowała pojazdy LMP1 wyłącznie jako gości. Możliwe także, iż (wzorem np. modeli 911 GT1) Porsche LMP1 jako gość pojawi się w wyścigach WEC już w tym roku – na konkretne decyzje musimy jednak poczekać.

Porsche to najsłynniejszy producent w historii wyścigów Le Mans 24h. Tylko w klasyfikacji ogólnej, na najwyższym stopniu podium stawał on aż szesnastokrotnie – z czego dwanaście razy jako zespół fabryczny. Jest to także wciąż posiadacz największej ilości następujących po sobie zwycięstw – z siedmioma w latach 1981-1987, o jedno wyprzedza ono Ferrari (1960-1965), a o dwa Audi (2004-2008). Ostatni z jego sukcesów miał miejsce w roku 1998, kiedy to dwa Porsche 911 GT1-98 pokonały m.in. fabryczne ekipy Nissana, Panoza i Toyoty – i co ciekawe, był to także ostatni występ fabrycznej ekipy Porsche aż do tego roku, kiedy to za niecałe dwa tygodnie, na De La Sarthe pojawią się dwa 911 RSR w kategorii GTE Pro.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze