Sędziowie FIA opublikowali decyzję w sprawie «niedopuszczalnej» inwazji fanów na tor Albert Park w końcówce Grand Prix Australii, co doprowadziło do «znacznego zagrożenia dla widzów, oficjeli oraz kierowców».
Na szczególną uwagę zwrócono na sytuację, w której po przekroczeniu linii mety Nico Hülkenberg zatrzymał się na poboczu. Okazało się, że nad zagłówkiem kierowcy dioda informująca o stanie samochodu była zapalona na czerwono, a to oznacza, że samochodu pod żadnym pozorem nie można w tym momencie dotknąć.
Po wysłuchaniu organizatora wyścigu, Australian Grand Prix Corporation, sędziowie skierowali tę sprawę do FIA, a przede wszystkim do Światowej Rady Sportów Motorowych. Przez ten czas AGPC zaproponował plan naprawczy nakreślony przez sędziów.
„Duża grupa widzów zdołała przełamać linie bezpieczeństwa i dostała się na tor, gdy wyścig jeszcze trwał. Środki bezpieczeństwa i protokoły, które miały obowiązywać podczas wydarzenia, nie zostały wyegzekwowane, co stworzyło niebezpieczne środowisko dla widzów, kierowców i oficjeli wyścigowych. Co więcej, widzowie byli również w stanie dotrzeć do samochodu #27 [Haas Hulkenberga], który był zaparkowany przy wyjściu z zakrętu 2 i który wciąż miał swoje światło migające na czerwono (tj. samochód był w niebezpiecznym stanie z możliwym wyładowaniem elektrycznym)”
– czytamy w oświadczeniu.
Przed wyścigiem organizatorzy opublikowali wytyczne dotyczące inwazji na tor po wyścigu, sugerując kibicom, aby „czekali na samochód kursowy z włączonymi zielonymi światłami i dźwiękiem syreny”
przed wejściem na tor. Z kolei według sędziów, którzy przejrzeli wszelki dostępny materiał, AGPC „szczerze przyznało się do uchybień w zakresie protokołów i środków bezpieczeństwa. Promotor zgadzał się z raportem delegata sportowego FIA oraz dyrektora wyścigu i zgodził się, że była to niedopuszczalna sytuacja, która mogła mieć katastrofalne konsekwencje”
.
— RBR Daily (@RedBullUpdates) April 2, 2023
Zdaniem sędziów jest to naruszenie Międzynarodowego Kodeksu Sportowego FIA. Promotor zobowiązał się do przeprowadzenia dokładnego dochodzenia, które ma polegać na „kompleksowym przeglądzie naruszenia i marshalli chroniących samochód Hülkenberga" oraz „kompleksowym przeglądzie [naprawczym]”. Dodatkowo AGPC poprosiło o wyznaczenie terminu wykonania tych czynności do 30 czerwca.
„Jako że dotyczy to poważnych kwestii związanych z bezpieczeństwem i ochroną, sędziowie niniejszym zwracają się do FIA o przegląd oraz komentarze, czy wyżej wymienione kroki są odpowiednie, aby rozwiązać zgłoszone obawy”
. Ponadto incydent został przekazany do Światowej Rady Sportów Motorowych, której zadaniem będzie wyznaczenie następnych kroków bądź też nałożenie kar.
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.