Max Verstappen wywalczył pole position do Grand Prix Kanady w deszczowych kwalifikacjach na torze Circuit Gilles Villeneuve. Obok niego na starcie swój bolid ustawi Fernando Alonso po tym, jak Nico Hülkenberg dopuścił się przewinienia podczas czerwonej flagi i został cofnięty na starcie.
Q1
Po deszczowym trzecim treningu warunki pogodowe nie zmieniły się względem kwalifikacji, które również były rozgrywane na mokrej nawierzchni. To sprawiło, że zawodnicy musieli ponownie skorzystać z opon przejściowych oznaczonych zielonym kolorem. Jako pierwsi na tor wyjechał duet Williamsa: Alex Albon oraz Logan Sargeant, choć pozostali kierowcy również dość szybko opuszczali swoje garaże.
Zbyt dobrze kwalifikacji nie rozpoczął kierowca Alfy Romeo, Zhou Guanyu. Chiński kierowca już na okrążeniu wyjazdowym zwolnił zdecydowanie i zgłosił swojemu zespołowi brak mocy. Początkowo zatrzymał się na poboczu, jednak był on ostatecznie w stanie zresetować samochód i powrócić do alei serwisowej. Dyrektor wyścigu zdążył jednak wywiesić czerwoną flagę, która na kilka minut zatrzymała zegar i spowodowała, że wszyscy będący na torze musieli zjechać do boksów.
Somehow Zhou has managed to get going! 😅
— Formula 1 (@F1) June 17, 2023
Back to the pits for the @alfaromeostake driver #CanadianGP #F1 pic.twitter.com/jMS4LO7Uww
W czasie kiedy Zhou miał problemy ze swoją Alfą Romeo, w pierwszym zakręcie trudności ze zmieszczeniem się na torze mieli Oscar Piastri oraz Nyck de Vries, którzy musieli w inny sposób wrócić na właściwą linię jazdy, jako że koniec pobocza na wprost prostej startowej została zablokowana przez bandy reklamowe.
Do tej pory tylko trzech kierowców przejechało mierzone okrążenia: Sargeant (1:27,231), Albon (+ 0,508) oraz Valtteri Bottas (+ 0,701). Ze względu na nadciągające większe opady deszczu, gdy wznowiono sesję, na tor od razu wyjechała spora grupa zawodników, z Verstappenem na czele.
Holender na swoim pierwszym pomiarowym okrążeniu uzyskał czas 1:24,106, by za chwilę poprawić się na 1:22,843. Tymczasowo na drugim miejscu plasował się Alonso, lecz Hiszpan również czuł się dobrze w tych warunkach i wykorzystał to, notując najlepszy czas na 9 minut przed końcem, pokonując Verstappena o 0,188 sekundy. Trzeci był Charles Leclerc, czwarta pozycja należała do Lewisa Hamiltona, a najlepszą piątkę zamykał Esteban Ocon. Hamilton mógł być nieco wyżej, lecz na jednym ze swoich podejść nie zmieścił się w czwartym zakręcie.
Both Leclerc and Hamilton have moments off-track 😳
— Formula 1 (@F1) June 17, 2023
It's slippery and tricky out there! #CanadianGP #F1 pic.twitter.com/f2xsXDSKbU
Poprawiające się warunki na torze nie uszły uwadze Verstappena, który dwie minuty później poprawił się na 1:21,988, wyprzedzając Alonso o 0,667 sekundy, choć Leclerc również był w grze, awansując wkrótce na drugie miejsce.
W końcówce Alonso i Verstappen wymieniali się pierwszym miejscem, lecz ostatni głos należał do Holendra, który zakończył Q1 na czele z wynikiem 1:20,851, pokonując drugiego Alonso o 0,630 sekundy.
Na ostatnich próbach doszło do przyblokowania Pierre’a Gasly’ego oraz Yukiego Tsunodę przez Carlosa Sainza Jr, który jechał niezwykle wolno w ostatniej szykanie. To spowodowało, że zarówno Gasly, jak i Tsunoda nie byli w stanie wystartować swojego finałowego kółka i odpadli w Q1, podobnie jak Nyck de Vries, Logan Sargeant oraz Zhou Guanyu.
Q2
Większość kierowców na początku drugiego segmentu kwalifikacji wyjechała ponownie na przejściowych oponach mimo dość wyraźnie widocznej suchej nitki toru. Jedynie Albon zdecydował się na slicki przeznaczone na suchą nawierzchnię. Widząc tę sytuację, część zawodników od razu próbowała zjeżdżać na zmianę opon, a inni woleli ustanowić czas okrążenia.
Na 12 minut przed końcem chwilową żółtą flagę spowodował Lance Stroll, który stracił panowanie nad swoim Astonem Martinem w szóstym zakręcie i obrócił się. Co zadziwiające, bolid nie uderzył w żadną barierę, a Kanadyjczyk był w stanie kontynuować jazdę.
STROLL CLIPS THE WALL 😬
— Formula 1 (@F1) June 17, 2023
Lance loses it and goes for a big spin and slide 😲
He somehow manages to keep it going! #CanadianGP #F1 pic.twitter.com/yC3qYazOUb
Na przejściowych oponach najlepsze okrążenie uzyskał George Russell: 1:20,098, będąc o 0,037 sek. szybszym od Verstappena. Albon, który od początku sesji postawił na slicki, wkrótce potwierdził słuszność tej decyzji, notując najlepszy czas i będąc lepszym od Russella o ponad 0,6 sekundy. Na swoim następnym kółku Taj poprawił się na 1:18,725, ale w tym samym czasie powróciły opady deszczu, które przyprawiły strategów o spory ból głowy, jakie opony założyć swoim kierowcom.
Wkrótce większość zawodników jechała już na miękkich oponach, a wyjątkiem był Sergio Pérez, który także miał slicki, jednak na końcu swojego okrążenia na tym rodzaju ogumienia zjechał do garażu ponownie po przejściówki, jako jedyny w stawce. Część kierowców wykorzystała te warunki i odnotowała poprawę, a część nie. Wśród zagrożonej grupy znajdował się Leclerc, który był jedenasty, a także wspomniany Pérez znajdujący się na P12.
Checo is having a challenging session 😨
— Formula 1 (@F1) June 17, 2023
Will he make it through to Q3? 😳#CanadianGP #F1 pic.twitter.com/kcDS8fj92O
Na kilka minut przed końcem deszcz się nasilił i nie pozwolił już na poprawę czasów. Albon pozostał na czele do samego końca Q2, z drugim czasem zameldował się Verstappen, a trzecia i czwarta lokata przypadła duetowi McLarena: Lando Norrisowi i Oscarowi Piastriemu.
Do finałowego segmentu kwalifikacji nie awansowali: Charles Leclerc, Sergio Pérez, który po raz trzeci z rzędu nie wszedł do Q3, Lance Stroll, Kevin Magnussen oraz Valtteri Bottas.
Q3
Większy deszcz przyszedł na początek Q3, zmuszając najszybszych dziesięciu kierowców na powrót na opony przejściowe. Podobnie jak wcześniej, na czele grupy był Verstappen, a zawodnicy stali przed potencjalnie 1-2 szybkimi okrążeniami, zanim tor stanie się jeszcze bardziej mokry.
Verstappen ustawił poprzeczkę na 1:27,059, jadąc na krawędzi na swojej próbie. Jedynie Alonso mógł mu zagrozić, lecz Hiszpan był wolniejszy od kierowcy Red Bulla o 0,227 sekundy.
Aktualny mistrz świata był w stanie podkręcić tempo na drugim kółku i zejść na 1:25,858, a tuż przed zatrzymaniem sesji na drugie miejsce wskoczył dość nieoczekiwanie Hülkenberg z Haasa, notując czas co prawda o 1,244 sek. gorszy od Verstappena, lecz był szybszy o 0,184 sekundy od Alonso.
Dosłownie sekundę po tym, jak Hülkenberg przekroczył linię mety i zakończył swoje okrążenie, dyrektor wyścigu wywiesił czerwoną flagę. Spowodował ją Oscar Piastri, który rozbił swojego McLarena o ścianę na wyjściu z siódmego zakrętu. Tył jego bolidu został dość mocno uszkodzony, w wyniku czego powrót na tor nie był możliwy.
🚩 RED FLAG 🚩
— Formula 1 (@F1) June 17, 2023
Piastri loses it at Turn 8 and hits the barrier
Driver is OK, but it's an early end to Oscar's session 😔#CanadianGP #F1 pic.twitter.com/9VBNLoOYdW
Bolid Piastriego udało się ściągnąć relatywnie szybko, a sesja została wznowiona z 7 minutami pozostałymi do końca. Mimo pogarszających się warunków, kierowcy wyjechali na tor na oponach przejściowych, choć spora część z nich dość pesymistycznie wypowiadała się na temat szans poprawy swoich dotychczasowych rezultatów.
Z powodu silnych opadów deszczu pod koniec czasówki nikt nie był w stanie poprawić swoich wyników. Verstappen po przejechaniu okrążenia wyjazdowego od razu zdecydował się na powrót do alei serwisowej, podobnie jak pozostała część stawki.
It's even wetter than before out there! 🌧️
— Formula 1 (@F1) June 17, 2023
Sainz runs wide - it's certainly time for full wets #CanadianGP #F1 pic.twitter.com/k4iQlfB6TD
W ten sposób Verstappen wywalczył pole position do GP Kanady, swoje 25. w Formule 1. W klasyfikacji wszechczasów wyprzedził on Nikiego Laudę oraz Nelsona Piqueta. Obok Holendra swój bolid ustawi Hülkenberg. Z trzeciego pola ruszy Alonso, który zmierzy się w drugim rzędzie z Hamiltonem. Piąty w kwalifikacjach był Russell, szósta lokata przypadła Oconowi, a czołową dziesiątkę uzupełnili Norris, Sainz, Piastri i Albon.
Wyścig o Grand Prix Kanady wystartuje w niedzielę o godzinie 20:00 czasu polskiego.
Aktualizacja
Nico Hülkenberg stracił swoje drugie pole startowe na skutek kary cofnięcia o trzy pozycje za zbyt szybką jazdę w okresie czerwonej flagi po kraksie Piastriego. Kierowca Haasa ustawi się na piątej pozycji. Przesunięci zostali także Sainz, Tsunoda oraz Stroll, wszyscy za przyblokowanie innych kierowców w czasie kwalifikacji. Więcej informacji pod linkiem.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 1:20,851 | 1:19,092 | 1:25,858 | |||
2 | 27 | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | 1:22,730 | 1:20,305 | 1:27,102 | |||
3 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | 1:21,481 | 1:19,776 | 1:27,286 | |||
4 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:21,554 | 1:20,426 | 1:27,627 | |||
5 | 63 | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:21,798 | 1:20,098 | 1:27,893 | |||
6 | 31 | Esteban Ocon | BWT Alpine F1 Team | 1:22,114 | 1:20,406 | 1:27,945 | |||
7 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | 1:21,998 | 1:19,347 | 1:28,046 | |||
8 | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Ferrari | 1:22,248 | 1:19,856 | 1:29,294 | |||
9 | 81 | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | 1:22,190 | 1:19,659 | 1:31,349 | |||
10 | 23 | Alexander Albon | Williams Racing | 1:21,938 | 1:18,725 | ||||
11 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 1:21,843 | 1:20,615 | ||||
12 | 11 | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | 1:22,151 | 1:20,959 | ||||
13 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | 1:22,677 | 1:21,484 | ||||
14 | 20 | Kevin Magnussen | MoneyGram Haas F1 Team | 1:22,351 | 1:21,678 | ||||
15 | 77 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Stake | 1:22,332 | 1:21,821 | ||||
16 | 22 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | 1:22,746 | |||||
17 | 10 | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | 1:22,886 | |||||
18 | 21 | Nyck de Vries | Scuderia AlphaTauri | 1:23,137 | |||||
19 | 2 | Logan Sargeant | Williams Racing | 1:23,337 | |||||
20 | 24 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo F1 Team Stake | 1:23,342 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.