Verstappen z pole position do Grand Prix Holandii

Max Verstappen wywalczył trzecie z rzędu pole position do domowego wyścigu o Grand Prix Holandii. Kierowca Red Bull Racing w końcówce czasówki na torze Zandvoort nie pozostawił złudzeń rywalom, których pokonał o blisko 0,6 sekundy. Obok niego ustawi się Lando Norris, a z trzeciej pozycji wystartuje George Russell.

Zanim jeszcze rozpoczęła się pierwsza część kwalifikacji Formuły 1 do Grand Prix Holandii, w alei serwisowej ustawiła się kolejka oczekujących. Niepewna pogoda spowodowała, że na tor wyjechała większość stawki. Czający się za rogiem deszcz powodował, że kierowcy nie czekali ani sekundy z przejechaniem pomiarowego okrążenia. Wszyscy zdecydowali się na wyjazd na oponie przejściowej.

Q1

Jako pierwsi w tabeli z wynikami zapisali się obaj kierowcy Williamsa, ale ich rezultaty dość szybko poprawili kierowcy Mercedesa. Błąd w jedenastym zakręcie popełnił Alex Albon. Poza torem znaleźli się również Max Verstappen oraz Nico Hülkenberg. W przypadku Holendra było dość nerwowo, ponieważ dwukrotny mistrz świata zgłaszał, że nie wie, co się dzieje z autem i nie ma w ogóle przyczepności.

Z każdą minutą warunki na torze poprawiały się, a kierowcy poprawiali swoje rezultaty. Na jedenaście minut przed końcem sesji, na czele znajdowały się oba McLareny oraz oba Williamsy. Sporo problemów kierowcy mieli z hamowaniem do pierwszego zakrętu. Na siedem minut przed końcem Q1 w strefie spadkowej znajdowali się Ocon, Lawson, Bottas, Magnussen oraz Sargeant.

Kiedy tylko pojawiła się informacja o zbliżającym się deszczu, kierowcy szybko zjeżdżali po nowe opony przejściowe, aby poprawić swój rezultat i awansować do Q2. W międzyczasie Lewis Hamilton zgłosił blokowanie przez Fernando Alonso. Do niebezpiecznej sytuacji doszło pomiędzy Piastrim a wyjeżdżającym z alei serwisowej Sainzem. Mało brakowało, a Australijczyk zderzyłby się z kierowcą Ferrari, który stwierdził, że nie widział młodszego kolegi.

Na  trzy minuty przed końcem pierwszej części czasówki zaczęło padać, a w strefie spadkowej znajdował się między innymi Hamilton. Prawdziwa nerwówka zaczęła się na minutę przed końcem sesji. Zaczynało padać, a w strefie spadkowej tym razem znajdował się Leclerc. Na czele był Albon, przed Verstappenem i Piastrim. Rzutem na taśmę swój czas poprawił Leclerc, który o tysięczne awansował do Q2. W rezultacie z kwalifikacji odpadli Zhou, Ocon, Magnussen, Bottas oraz Lawson.

Wielkie brawa należały się za to Loganowi Sargeantowi, który awansował z piętnastego miejsca. Sporo uwag co do swojej strategii miał za to Leclerc. Kierowca Ferrari nie omieszkał wyrazić swojej frustracji wobec strategii oraz podejmowanych decyzji. W końcówce znów doszło do blokowania Hamiltona i tym razem był to Lance Stroll.

Q2

Podobnie jak przed pierwszą częścią czasówki, również przed drugim segmentem w alei serwisowej znów zrobiło się tłoczno i każdy chciał jak najszybciej wyjechać na tor. Jako pierwszy wyjechał Sargeant przed Verstappenem. W międzyczasie sędziowie poinformowali, że nie będą badać sytuacji blokowania pomiędzy Alonso a Hamiltonem. W czasie kiedy kierowcy pokonywali kolejne kilometry, zza chmur wyszło słońce. Na dziesięć minut przed końcem Q2 na czele znajdował się Verstappen, przed Russelem i Albonem. Na chwilę – na czoło stawki – zameldował się Sargeant, ale jego czas szybko skorygował Verstappen.

Na siedem minut przed końcem Q2 na torze zaczęła się powoli pojawiać sucha linia przejazdu, o czym informował między innymi Sainz. Hiszpan informował również, że tor bardzo szybko przesycha. Na piętnastej pozycji znajdował się Sainz, a przed nim Gasly i Hülkenberg, Tsunoda i Perez, który robił wszystko, aby opuścił strefę spadkową.

Meksykanin zdołał poskładać szybkie okrążenie i awansował na drugie miejsce, tracąc prawie sekundę do swojego kolegi z ekipy. Na trzy minuty przed końcem Q2 do alei serwisowej zjechał Hülkenberg, który po zmianie opon wyjechał na tor. Genialnym czasem popisał się międzyczasie  Albon, który ustanowił rekord pierwszego i trzeciego sektora, dzięki czemu awansował na pierwsze miejsce. Sytuacja na torze zmieniała się jak w kalejdoskopie. Mieszane uczucia były za to w Ferrari. Piętnasty był Sainz, a Leclerc, będący trzynasty – po rekordzie w pierwszym sektorze – awansował na trzecie miejsce.

O poprawę czasu walczył również Hülkenberg, ale Niemiec nie był w stanie nic zrobić i ukończył kwalifikacje na piętnastej pozycji. Sensacyjnie z czasówki odpadł Lewis Hamilton. Kierowca Mercedesa wystartuje do niedzielnego wyścigu z trzynastej pozycji. Po raz kolejny genialnym tempem popisał się Sargeant, który po raz pierwszy w karierze awansował do finałowego segmentu. Po raz kolejny poza torem znalazł się Leclerc, który wyjechał w pierwszym zakręcie toru Zandvoort.

Oprócz Hülkenberga i Hamiltona, z kwalifikacji odpadli Tsunoda, Gasly oraz Stroll.

Q3

Pierwszymi kierowcami, którzy wyjechali na tor na miękkiej oponie Pirelli byli: Albon, Russell, Sainz, Sargeant. Pozostali wyjechali na oponie przejściowej, co jak się okazało, było błędem, ponieważ na torze znajdowała się sucha nitka toru. W czasie, kiedy kierowcy na miękkiej mieszance już notowali swoje rezultaty, ci na przejściowej tracili czas na zjazd do alei serwisowej i zmianę opon przeznaczonych na suchą nawierzchnię.

Na osiem minut przed końcem czasówki na torze pojawiła się czerwona flaga. Jej sprawcą był Sargeant. Kierowca Williamsa wypadł w drugim zakręcie i dość mocno uderzył w ścianę, znacznie uszkadzając swój samochód. Jak pokazały powtórki, Amerykanin delikatnie najechał na mokry odcinek toru, co spowodowało uślizg i w rezultacie utratę kontroli nad samochodem.

Po kilku minutach przerwy spowodowanej naprawą bariery, kierowcy powrócili do rywalizacji. Do końca Q3 pozostało osiem minut i każdy chciał poprawić swój czas. Jako ostatni z alei serwisowej wyjechał Max Verstappen. Na pięć minut przed końcem w tabeli z czasówki nastąpiła jedna wielka rotacja. Kierowcy poprawiali swoje czasy i zmieniali się miejscami. W czasie kiedy Fernando Alonso miał szansę na awans z dziewiątego miejsca na czoło stawki, w dziewiątym zakręcie rozbił się Charles Leclerc. Kierowca Ferrari stracił kontrolę nad swoim samochodem i uderzył lewym bokiem dość poważnie w bandę.

Po kilku minutach przerwy i uprzątnięciu rozbitego Ferrari kierowcy wrócili na tor. Na trzy minuty przed końcem na czele znajdował się Lando Norris, przed Oscarem Piastrim i Verstappenem.

Zabawę popsuł jednak kierowca Red Bulla, który nie dał szans swoim rywali i bezapelacyjnie zdobył pierwsze pole startowe do Grand Prix Holandii. Z drugiego pola wystartuje Lando Norris, a jako trzeci wystartuje George Russell.

Fenomenalne okrążenie przejechał za to Alex Albon, który ustawi swojego Williamsa na czwartym polu. Piąty kwalifikacje zakończył Fernando Alonso, szósty Carlos Sainz, siódmy Sergio Perez, ósmy Oscar Piastri, dziewiąty Charles Leclerc, a czołową dziesiątkę zamknął Logan Sargeant. 

PNrKierowcaZespół Q1Q2Q3
11
Max Verstappen
Oracle Red Bull Racing1:20,9651:18,8561:10,567
24
Lando Norris
McLaren F1 Team1:21,2761:19,7691:11,104
363
George Russell
Mercedes-AMG Petronas F1 Team1:21,3451:19,6201:11,294
423
Alexander Albon
Williams Racing1:20,9391:19,3991:11,419
514
Fernando Alonso
Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team1:21,8401:19,4291:11,506
655
Carlos Sainz Jr
Scuderia Ferrari1:21,3211:19,9291:11,754
711
Sergio Pérez
Oracle Red Bull Racing1:21,9721:19,8561:11,880
881
Oscar Piastri
McLaren F1 Team1:21,2311:19,3921:11,938
916
Charles Leclerc
Scuderia Ferrari1:22,0191:19,6001:12,665
102
Logan Sargeant
Williams Racing1:22,0361:20,0671:16,748
1118
Lance Stroll
Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team1:21,5701:20,121
1210
Pierre Gasly
BWT Alpine F1 Team1:21,7351:20,128
1344
Lewis Hamilton
Mercedes-AMG Petronas F1 Team1:21,9191:20:151
1422
Yuki Tsunoda
Scuderia AlphaTauri1:21,7811:20,230
1527
Nico Hülkenberg
MoneyGram Haas F1 Team1:21,8911:20,250
1624
Zhou Guanyu
Alfa Romeo F1 Team KICK1:22,067
1731
Esteban Ocon
BWT Alpine F1 Team1:22,110
1820
Kevin Magnussen
MoneyGram Haas F1 Team1:22,192
1977
Valtteri Bottas
Alfa Romeo F1 Team KICK1:22,260
2040
Liam Lawson
Scuderia AlphaTauri1:23,420

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze