Jack Aitken odniósł zwycięstwo w sprinterskim wyścigu Formuły 2 na torze Monza po błędzie na ostatnim okrążeniu ze strony Calluma Ilotta. Drugie miejsce zajął Jordan King, a na najniższym stopniu podium stanął Nyck de Vries, który ponownie powiększył swoje prowadzenie w klasyfikacji generalnej.

Po ulewnych nocnych opadach deszczu nawierzchnia była już praktycznie sucha, a to głównie za sprawą słonecznego poranka i wcześniejszego wyścigu Formuły 3. To pozwoliło na to, by kierowcy mogli założyć slicki.

Po zgaśnięciu czerwonych świateł ruszający z pole position Aitken zaliczył bardzo dobry start i już na dojeździe do pierwszego zakrętu wypracował sobie kilka długości samochodu przewagi nad resztą stawki. Z kolei Jordan King ruszył lepiej niż ruszający z drugiego pola Giuliano Alesi i po wyprzedzeniu swojego rywala ruszył w pościg za liderem. Za ich plecami w pierwszej szykanie doszło do kolizji z udziałem między innymi Luki Ghiotto, który wjechał w tył samochodu innego kierowcy i uszkodził swoje przednie skrzydło, lecz nie decydował się na zjazd do boksów. Dobry początek zaliczył z kolei startujący z 14. pozycji Mick Schumacher, który na pierwszym okrążeniu awansował do czołowej dziesiątki, a następie wyprzedził Nicholasa Latifiego na prostej przed zakrętem Parabolica.   

Na czwartym okrążeniu Ilott pewnie poradził sobie z Giuliano Alesim i awansował na trzecie miejsce. Brytyjczyk starał się jak najszybciej wykorzystać potyczkę Aitkena i Kinga, który został poinstruowany przez swojego inżyniera wyścigowego, aby wyprzedził swojego rywala jak najszybciej. King nie czekał zbyt długo na manewr i wyprzedził Aitkena w pierwszej szykanie z wykorzystaniem systemu DRS. W drugiej szykanie doszło między nimi do potyczki, jednak dla Aitkena nie wystarczyło miejsca i musiał ściąć tę sekcję, oddając pozycję lidera na rzecz Kinga.

Na siódmym okrążeniu dyrekcja wyścigu zdecydowała się wykorzystać wirtualny samochód bezpieczeństwa. Miało to związek z incydentem w pierwszej szykanie – Ghiotto nie wyhamował i uderzył w tył samochodu de Vriesa, tracąc w tym wypadku całkowicie przednie skrzydło, a dodatkowo ucierpiał pojazd Sergio Sette Camary, który oderwał rykoszetem od de Vriesa i musiał zatrzymać się w drugiej szykanie, odpadając z rywalizacji. Za spowodowanie kolizji Ghiotto otrzymał karę doliczenia pięciu sekund do jego końcowego wyniku.

Po wznowieniu wyścigu Aitken niemal natychmiast dojechał do tylnego skrzydła, a następnie wyprzedził Kinga na prostej startowej, odzyskując w ten sposób prowadzenie. Dodatkowo do tej trójki dojechał Ilott, dzięki czemu tych kierowców dzieliło zaledwie 1,5 sekundy. Z kolei na czwarte miejsce awansował de Vries po skutecznym wyprzedzeniu Alesiego przed szykaną Ascari. Schumacher także odnotował postęp, przesuwając się na siódme miejsce.

Na 11. okrążeniu King bardzo późno zahamował do drugiej szykany, wymuszając wyjazd Aitkena poza tor. Podczas gdy Aitken powrócił na tor na prowadzeniu, zły wyjazd z tej sekcji zaliczył King, co natychmiast wykorzystał Ilott, który awansował na drugie miejsce. Z kolei zwycięzca wczorajszego wyścigu głównego Nobuharu Matsushita, który w międzyczasie wyprzedził Alesiego i jechał na piątym miejscu, otrzymał karę doliczenia 5. sekund za złamanie przepisów dotyczących wirtualnego samochodu bezpieczeństwa.

Schumacher toczył w tym czasie pojedynek z Nikitą Mazepinem, który wyprzedził Niemca przed Paraboliką. Na prostej startowej zawodnik Premy odzyskał siódme miejsce, lecz nie dał rady wyhamować do szykany i skorzystał z pobocza. Powrócił on na tor na ósmym miejscu, jadąc tuż za Guanyu Zhou, który z kolei podążał tuż za plecami Alesiego. Na 16. okrążeniu Włoch musiał uznać wyższość Zhou, który jednak nie uniknął zblokowania opon na hamowaniu do pierwszej szykany, a na następnym kółku śladami Chińczyka podążył również Schumacher.

Tymczasem o pozycję lidera walczyło aż pięciu kierowców: Aitken, Ilott, King, de Vries oraz Matsushita, który jednak miał karę pięciu sekund. Na 18. okrążeniu de Vries popełnił jednak duży błąd na hamowaniu do pierwszego zakrętu i omal nie uderzył w jadącego przed nim Kinga. Holender w ostatniej chwili z dużą prędkością uciekł na trawę, a dodatkowo udało mu się uniknąć kontaktu z barierami. Z kolei lider Aitken otrzymał od sędziów ostatnie ostrzeżenie w postaci czarno-białej flagi za jazdę zygzakiem na prostych w celu urwania cienia aerodynamicznego za sobą.

Na ostatnim okrążeniu Ilott popełnił bardzo podobny błąd na hamowaniu do pierwszej szykany, co wcześniej de Vries i także niemal uderzył w Aitkena, lecz nie był on w stanie uniknąć zderzenia z barierą, a dodatkowo obrócił swój samochód na poboczu i przebił swoją oponę.

Ten incydent sprawił, że Aitken niezagrożenie dojechał do mety i odniósł zwycięstwo w niedzielnym wyścigu Formuły 2 na torze Monza. Drugie miejsce zajął King, jako trzeci linię mety przekroczył co prawda Matsushita, jednak z powodu kary spadł on finalnie na piąte miejsce. Tym samym na najniższym stopniu podium stanął de Vries, czwarty był Zhou, szóstą lokatę wywalczył Schumacher, a w punktach dojechali także Alesi i Louis Deletraz. Czołową dziesiątkę zamknęli Mazepin i Latifi.

Do końca sezonu Formuły 2 pozostały dwie rundy. Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu mistrzostw będą zmagania na rosyjskim torze w Soczi, które odbędą się w dniach 28-29 września.

P Nr Kierowca Zespół Rezultat
1 15 Jack Aitken   Campos Racing 21 okr.
2 16 Jordan King   MP Motorsport + 2,764
3 4 Nyck de Vries   ART Grand Prix + 6,530
4 7 Guanyu Zhou D UNI-Virtuosi Racing + 7,612
5 2 Nobuharu Matsushita   Carlin + 8,189
6 9 Mick Schumacher D PREMA Racing + 8,541
7 20 Giuliano Alesi D Trident + 12,851
8 1 Louis Delétraz   Carlin + 13,389
9 4 Nikita Mazepin D ART Grand Prix + 13,941
10 6 Nicholas Latifi   DAMS + 23,091
11 14 Marino Sato   Campos Racing + 29,564
12 11 Callum Ilott   Sauber Junior Team by Charouz + 41,390
13 17 Mahaveer Raghunathan D MP Motorsport + 51,478
14 18 Tatiana Calderón D BWT Arden + 53,021
15 8 Luca Ghiotto   UNI-Virtuosi Racing + 1:32,691
NSK 10 Sean Gelael   PREMA Racing  
NSK 5 Sérgio Sette Câmara   DAMS  

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race