Czołowa dziesiątka w ogniu pytań ŚwiatWyścigów.pl na torze Spa

Tor Spa Francorchamps w opinii zdecydowanej większości kierowców z tegorocznej stawki GP2 uważany jest za jeden z lepszych w kalendarzu. Rzadko słyszy się, by ktoś wyrażał się niepochlebnie na temat tego obiektu. Wykorzystując obecność na tym Belgijskim klasyku, przed rozpoczęciem 8. rundy tegorocznych mistrzostw GP2 zadaliśmy czołowej dziesiątce 5 prostych pytań dotyczących nadchodzącego weekendu. Oto ich przemyślenia. Zapraszamy do lektury:

Jak bardzo jesteś szczęśliwy, że znów możesz się ścigać w GP2?

Jolyon Palmer, DAMS (P1): "Jestem bardzo szczęśliwy. Miło było zrobić sobie dłuższą przerwę po dość męczącym czerwcu i lipcu, a teraz fajnie jest znów zasiąść w samochodzie.”

Felipe Nasr, Carlin (P2): „Bardzo. Naprawdę bardzo. Jestem także podekscytowany. Przerwa dobrze nam zrobiła, ponieważ mogliśmy odpocząć i się zresetować, ale nie mogę się już doczekać tej rundy.”

Stoffel Vandoorne, ART Grand Prix (P3): „Miło jest wrócić do ścigania po wakacyjnej przerwie. Ostatni wyścig w Budapeszcie był dla nas bardzo dobry, ponieważ odnieśliśmy zwycięstwo i chcemy kontynuować tą passę.”

Johnny Cecotto, Trident (P4): „Jestem bardzo szczęśliwy. Mieliśmy kilka tygodni przerwy, które były dla nas bardzo ważne, ponieważ ostatnie wyścigi były dla nas dość stresujące, a do tego musiałem odbyć kilka podróży związanych z moimi sponsorami. Nie było to łatwe, dlatego cieszę się, że miałem okazję odpocząć. Znowu mam energię, żeby pracować z inżynierami podczas kolejnych wyścigów.”

Stefano Coletti, Racing Engineering (P5): „Uważam, że wakacyjna przerwa zawsze była za długa. Miesiąc bez ścigania się to dla nas zdecydowanie za długo. Jestem bardzo zadowolony, że znów mogę zasiąść za kierownicą mojego samochodu i to w dodatku na takim torze jak Spa, który w mojej opinii jest jednym z najlepszych torów w całym sezonie.”

Mitch Evans, Russian Time (P6): „Dla kierowcy to straszne, żeby czekać na kolejne zawody kilka tygodni. To była teoretycznie przerwa wakacyjna, jednak dla mnie było to po prostu odliczanie do kolejnej rundy, dlatego jestem bardzo szczęśliwy, że w końcu tu jesteśmy.”

Arthur Pic, Campos Racing (P7): „Fajnie było odpocząć, ponieważ lipiec zawsze jest dość ciężki dla nas wszystkich. Po 4-tygodniowej przerwie miło jest znów wrócić do ścigania, tym bardziej na takim torze jak Spa, który jest niesamowity. Jestem bardzo zadowolony, że tu jestem.”

Julian Leal, Carlin (P8): „Jestem bardzo bardzo bardzo szczęśliwy, ponieważ kocham wyścigi. Przerwa byłą naprawdę fajna, chyba dla każdego kierowcy. Wszyscy naładowali ponownie baterie, dlatego mam nadzieję, że dobrą końcówkę sezonu.”

Stéphane Richelmi, DAMS (P9): „Jestem w świetnym nastroju, gdyż po długim okresie odpoczynku znów mogę wrócić do samochodu i się ścigać.”

Raffaele Marciello, Racing Engineering (P10): "Oczywiście, jest to bardzo przyjemne. Spa jest przepięknym torem. Mieliśmy wiele niezbyt szczęśliwych weekendów i mam nadzieję, że przyszedł wreszcie czas na przełamanie.”

 

Jaka jest pierwsza rzecz, jaka przychodzi ci do głowy, gdy wspominam o Spa?

Jolyon Palmer, DAMS (P1): „Eau Rouge. Bardzo szybki i wymagający tor.”

Felipe Nasr, Carlin (P2): „Od razu przypomina mi się ten tor. To mój ulubiony tor w kalendarzu. Bardzo podoba mi się jego układ, zakręty są niesamowite, dlatego mam nadzieję na dobry weekend.”

Stoffel Vandoorne, ART Grand Prix (P3): „Historia. To jeden ze starych, klasycznych torów. To także moja domowa runda, dlatego nie mogę się jej już doczekać.”

Johnny Cecotto, Trident (P4): „Fantastyczny tor, bardzo szybkie zakręty, które są również techniczne. Ogólnie jest to świetne miejsce do ścigania się.”

Stefano Coletti, Racing Engineering (P5): „Eau Rouge. Tylko Eau Rouge.”

Mitch Evans, Russian Time (P6): „Eau Rouge, a także długość toru, ponieważ jest on najdłuższy w całym sezonie, jednakże gdy wspomina się o Spa, Eau Rouge przyćmiewa wszystko inne.”

Arthur Pic, Campos Racing (P7): „Konfiguracja zakrętów Eau Rouge - Radillion, lewo-prawo-lewo. W kwalifikacjach dosłownie tędy przelatujemy. To najlepszy zakręt w całych mistrzostwach i bardzo miło mi się tam jeździ.”

Julian Leal, Carlin (P8): „Jestem bardzo bardzo bardzo szczęśliwy, ponieważ kocham wyścigi. Przerwa byłą naprawdę fajna, chyba dla każdego kierowcy. Wszyscy naładowali ponownie baterie, dlatego mam nadzieję, że dobrą końcówkę sezonu.”

Stéphane Richelmi, DAMS (P9): „Pogoda, tym bardziej że znam ją dość dobrze, ponieważ mieszkam niedaleko stąd. To świetny tor i zawsze czerpię ogromną przyjemność z jazdy po nim.”

Raffaele Marciello, Racing Engineering (P10): „Wszyscy zazwyczaj wspominają o Eau Rouge, jednak dla mnie większe wyzwanie stanowi zakręt Pouhon. W Eau Rouge wszyscy jadą pełnym gazem, natomiast Pouhon należy przejechać umiejętnie używając hamulca, co nie jest takie łatwe.”

 

Co jest kluczem do perfekcyjnego okrążenia na Spa?

Jolyon Palmer, DAMS (P1): „Odpowiedni kompromis pomiędzy długimi prostymi i zakrętami w drugim sektorze.”

Felipe Nasr, Carlin (P2): „Musisz być precyzyjny, a samochód ma ci w tym pomóc, a nie jeszcze bardziej utrudniać. Tor jest dość długi więc musisz być pewien, że wszystko funkcjonuje tak jak powinno.”

Stoffel Vandoorne, ART Grand Prix (P3): „Trudno powiedzieć, ale tor należy do płynnych, dlatego musisz cisnąć na każdym zakręcie i nie popełniać błędów, ponieważ natychmiast zaczynasz tracić.”

Johnny Cecotto, Trident (P4): „Po prostu bardzo szybki samochód, szczególnie na prostych. Ważne jest jednak również, aby samochód dobrze zachowywał się w średnio-szybkich zakrętach w drugim sektorze. Kluczem do tego jest odpowiedni kompromis.”

Stefano Coletti, Racing Engineering (P5): „Kompromis, by samochód był jednocześnie szybki na długich prostych i na zakrętach w drugim sektorze. Nie może być wyraźnie szybszy w jednym, czy drugim miejscu, musisz to jakoś zbalansować.”

Mitch Evans, Russian Time (P6): „Jako że jest to bardzo długi to, jest wiele miejsc, gdzie możesz zyskać, lub stracić czas. Środkowy sektor jest bardzo ważny, ponieważ znacząco różni się od pierwszego i trzeciego, dlatego trzeba odpowiednio ustawić balans. Musisz pójść na kompromis w taki sposób, aby mieć jednocześnie dobrą prędkość na prostych i być szybki w zakrętach w środkowym sektorze. Bardzo łatwo jest popełnić błąd na którymś z zakrętów, gdy ma się źle ustawiony samochód, dlatego odpowiednie ustawienia są tutaj kluczem do dobrego kółka.”

Arthur Pic, Campos Racing (P7): „Drugi sektor jest dość zdradliwy, ponieważ znajduje się tam większość zakrętów i musisz mieć tam perfekcyjną linię jazdy, ponieważ jeden mały błąd może kosztować Cię sporą stratę czasową.”

Julian Leal, Carlin (P8): „W Spa jest nieco inaczej, ponieważ sektory znacznie różnią się od siebie. Pierwszy i trzeci są bardzo szybkie i nie potrzebujesz tam dużego docisku. Praktycznie wszystkie zakręty znajdują się w drugim sektorze, gdzie aerodynamika jest z kolei bardzo ważna. Cała sztuka polega na tym aby pójść na odpowiedni kompromis, tak aby nie tracić dużo czasu w pierwszym sektorze i być szybkim w drugim, albo osiągać bardzo duże prędkości w pierwszym i ostatnim, ale tracić nieco w drugim. Wszyscy mają z tym problem, dlatego kompromis jest tu bardzo ważny.”

Stéphane Richelmi, DAMS (P9): „Mieć dobry samochód, czym akurat dysponujemy, a do tego trzeba mieć jaja i być facetem i zawsze jechać na limicie. Wtedy twój czas będzie dobry.”

Raffaele Marciello, Racing Engineering (P10): "Uważam, że klucz do perfekcyjnego okrążenia jest zawsze taki sam, niezależnie od toru. Należy mieć dobrze ustawiony samochód i czuć sie w nim pewnie, wtedy można liczyć na dobry wynik.”

 

Co czujesz, kiedy przejeżdżasz zakręt Eau Rouge?

Jolyon Palmer, DAMS (P1): „Zawsze na początku się trochę boję, ale gdy uda mi się go przejechać bez odrywania nogi z pedału gazu, sprawia mi to wielką przyjemność.”

Felipe Nasr, Carlin (P2): „To świetne uczucie. Musisz jechać tam na pełnym gazie, także podczas wyścigu, co może być dość trudne, ponieważ masz zatankowany samochód, który cały czas się ślizga.”

Stoffel Vandoorne, ART Grand Prix (P3): „Szczególnie podczas pierwszego okrążenia jest to dla ciebie duże wyzwanie, ale i fajne uczucie. W GP2 przejeżdżamy go bez odjęcia, ale czasem bywa on zdradliwy i nie kończy się to dobrze. Jak będzie tym razem, przekonamy się w trakcie weekendu.”

Johnny Cecotto, Trident (P4): „To fantastyczny zakręt, jedziesz tutaj ponad 300km/h z gazem w podłodze i nie ma tu miejsca na błędy. To niesamowite uczucie.”

Stefano Coletti, Racing Engineering (P5): „Ogromne przeciążenie!”

Mitch Evans, Russian Time (P6): „To niesamowite uczucie, szczególnie w GP2, bo w GP3 jest nieco inaczej. W GP2 jedziesz naprawdę na limicie, z gazem w podłodze, szczególnie w kwalifikacjach, bo w wyścigach nie zawsze jest to możliwe.”

Arthur Pic, Campos Racing (P7): „Zawsze jesteśmy wtedy bardzo skoncentrowani, bo nawet najmniejszy błąd może spowodować poważny wypadek, dlatego jest to dość trudny zakręt, gdzie szczególnie musisz wytężyć wszystkie swoje zmysły.”

Julian Leal, Carlin (P8): „Możesz mi tylko uwierzyć na słowo, ale nie jest to łatwe, żeby przejechać go pełnym gazem. W wyścigu nie zawsze ci się to udaje - w kwalifikacjach jest to duże łatwiejsze ponieważ masz nowe opony i więcej przyczepności. W wyścigu zdarza się tam odpuszczać. Właśnie tego typu zakręty są najtrudniejsze do przejechania, kiedy to musisz tylko na chwilkę odpuścić przepustnice gazu. Musisz jedynie kopnąć hamulec i nie wytracić prędkości. W porównaniu do Hungaroringu, gdzie bardzo ważne były osiągi samochodu i przyczepność mechaniczna, tutaj liczy się odpowiedni balans. Jeśli masz go odpowiednio ustawiony, jesteś w stanie przejechać ten zakręt perfekcyjnie.”

Stéphane Richelmi, DAMS (P9): „Zawsze skupiam się na tym, żeby przejechać go bez odjęcia, a jeżeli już raz mi się to uda, to na kolejnych okrążeniach również nie ma z tym problemu.”

Raffaele Marciello, Racing Engineering (P10): „Ścigałem się tu w Formule 3, więc tym razem może być nieco ciężej. Jechanie na pełnym gazie w Formule 3 nie należało do najtrudniejszych, jednak w GP2 mamy dużo większe prędkości i sytuacja może być nieco inna. Na pewno będzie to dużo bardziej ekscytujące.”

 

Jaki jest twój cel na ten weekend?

Jolyon Palmer, DAMS (P1): „Być najszybszym i wygrać. Po prostu.”

Felipe Nasr, Carlin (P2): „Zdobyć najwięcej punktów jak tylko mogę, a najchętniej wygrać.”

Stoffel Vandoorne, ART Grand Prix (P3): „Wygrałem tu rok temu w Formule World Series by Renault, dlatego fajnie by było to powtórzyć!”

Johnny Cecotto, Trident (P4): „Zawsze celem jest dla nas odniesienie dobrego wyniku, a w ten weekend chcemy się znaleźć na podium i zrobimy wszystko, aby się tam znaleźć.”

Stefano Coletti, Racing Engineering (P5): „Mam nadzieję, że uda nam się wygrać tutaj wyścig. Mamy wystarczająco szybki samochód, aby rywalizować w czołówce stawki i mam nadzieję, że to się nam uda.”

Mitch Evans, Russian Time (P6): „Oczywiście, chcemy zwyciężyć. Ostatni raz udało się nam na Hockenheimie. Było to niesamowite i za wszelką cenę chce to powtórzyć. Przede wszystkich chcielibyśmy jednak zaliczyć dobry weekend i zdobyć duże punkty.”

Arthur Pic, Campos Racing (P7): „Chciałbym kontynuować moją dobrą passę i po pierwsze zakwalifikować się w czołowej szóstce, a następnie ukończyć wyścig w ścisłej czołówce. Miło byłoby stanąć tutaj na podium.”

Julian Leal, Carlin (P8): „Moim celem na ten weekend jest wrócić do strefy punktowanej, bo w ostatnie wyścigi były dla nas stracone. Poprzednie wyścigi na tym torze były dla nas bardzo dobre, a w zeszłym roku skończyłem nawet na podium i w tym roku też chce tam być.”

Stéphane Richelmi, DAMS (P9): "Chcę pokazać, że jestem szybki i że razem z Jolyonem jesteśmy w stanie walczyć o zwycięstwa.”

Raffaele Marciello, Racing Engineering (P10): "Chciałbym załapać się na podium. Chciałbym być tu w czołówce, jednak nie wiem jak będzie zachowywał się tu nasz samochód. Myślę jednak, że podium jest realnym celem.”

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze