W najbliższą niedzielę odbędzie się Dzień Testu Le Mans 24h, czyli trening na otwartym do tego celu, pełnowymiarowym torze De La Sarthe. Na liście zapisanych jest 61 pojazdów.
Dzień Testu Le Mans 24h to impreza szczególna z dwóch powodów. Po pierwsze – tylko wtedy, dwa tygodnie przed prestiżowym, długodystansowym starciem, poszczególne zespoły mają szansę sprawdzić siebie, swoich kierowców i swoje pojazdy na otwartej do tego celu pętli De La Sarthe. A pętla ta, w przeciwieństwie do np. kultowej „północnej pętli” toru Nürburgring, składa się głównie z dróg publicznych – i tylko niewielki jej odcinek jest wspólny ze zbudowanym w 1965 roku torem Bugatti, który jest obiektem zamkniętym. Po drugie – organizatorzy dają wtedy szansę na start nie tylko pojazdom zapisanym do wyścigu Le Mans 24h – ale także i tym, które spełniają kryteria FIA i ACO dotyczące wyścigów długodystansowych, ale w prestiżowym starciu na De La Sarthe uczestniczyć nie będą. Z tego właśnie względu, zamiast 56 pojazdów, w Dniu Testu pojawi się ich tam aż 61 – choć organizatorzy mieli tu miejsce na jeszcze 15 kolejnych…
Cztery Audi na czele LMP1
W niedzielę na De La Sarthe zobaczymy Łącznie dziewięć prototypów czołowej kategorii – czyli o jeden więcej, niż w samym wyścigu. Owym dziewiątym pojazdem będzie czwarte Audi R18, w którym Marco Bonanomi będzie (jak na razie – samodzielnie) sprawdzał nowe rozwiązania przygotowywane już pod sezon 2014 – w pozostałych trzech, załogi zapisane do startu w Le Mans 24h będą natomiast testować różne dla każdego z pojazdów rozwiązania, których celem jest kolejne zwycięstwo tej marki na De La Sarthe.
Do rywalizacji z Audi, po raz drugi staje fabryczna ekipa Toyoty – tym razem już z oboma prototypami w specyfikacji 2013. Bez zmian w stosunku do wstępnej listy startowej Dnia Testu pozostają także dwie ekipy prywatne – grupę pojazdów LMP1 spalających benzynę i zasilanych tylko przez silniki spalinowe reprezentować więc będą dwie Lole B12/60 szwajcarskiego Rebelliona oraz jedna HPD ARX-03c brytyjskiej Strakka Racing.
Suma wszystkich LMP2
24 pojazdy pozostały nam na ostatecznej liście startowej kategorii LMP2 – w stosunku do wstępnej, zmianą jest praktycznie tylko ogłoszony niedawno mariaż zespołu Greaves Motorsport i brytyjskiego producenta Caterham, którego skutkiem jest modyfikacja Zyteka Z11SN nr 41. Czołowa załoga Greaves od teraz nazywać ma się Caterham Motorsport, ich prototyp (choć z tym samym silnikiem Nissana) prawdopodobnie przestanie być określany jako Zytek – stanie się więc z nim mniej-więcej to samo, co z prototypem Oreca przemianowanym przez zespół Signatech-Alpine na Alpine A450 czy wcześniej OAK-Pescarolo 01 zmodernizowanym na Morgana LMP2. Prócz Alpine, Zyteka, Caterhama, Oreca i Morgana, na torze pojawią się również samodzielne konstrukcje od HPD, Lola i Lotus – i tylko dziwi fakt, że silnikami tak urozmaiconej stawki będą albo 4.5-litrowa jednostka Nissana, albo 3.6-litrowa od Judd.
Wracając do Signatech-Alpine – Dzień Testów będzie dla ich Alpine A450 pierwszą konfrontacją już nie tylko z konkurentami z Europejskiej Serii Le Mans – ale także ze stawką znaną z Długodystansowych Mistrzostw Świata. Podobnie zresztą czuć się będą załogi szwajcarskich Race Performance i Morand Racing, francuskiego Thiriet TDS Racing, belgijskiego Boutsen Ginion, irlandzkiego Murphy Prototypes oraz luksemburskiego DKR Engineering – jak również amerykańskiej ekipy Level 5 Motorsport, która na Le Mans 24h przybywa jako jedyna z Amerykańskiej Serii Le Mans. Bardziej doświadczona jest tu tylko załoga Jota Sport, która stanęła do walki ze stawką WEC na Spa-Francorchamps – a także chiński KCMG, który przed historycznym, pierwszym startem zespołu z tego kraju w Le Mans 24h, sprawdził się na torze Silverstone. Prócz ekip, które na De La Sarthe pojawią się wyjątkowo, najmniej doświadczonym jest natomiast zespół HVM Status GP, któremu udział w prestiżowej batalii uratowała obecność w rundzie ELMS na torze Imola.
GTE Pro – pierwsze starcie
Jednym z bardziej oczekiwanych pojedynków w niedzielę będzie starcie pojazdów kategorii GTE Pro – a konkretnie nowych Porsche 911 RSR już nie tylko z Ferrari i Aston Martinami, ale także nowymi Viperami i doświadczonymi w boju Corvette. Co prawda, jak na razie Porsche nie spisują się najlepiej, w Długodystansowych Mistrzostwach Świata przegrywając pojedynki z AF Corse i Aston Martin Racing – Le Mans to jednak zupełnie inna bajka, a jej przedsmak być może zobaczymy już w ten weekend, porównując ze sobą wszystkie 5 konstrukcji w łącznie 12 zapisanych do startu załogach. Niektóre ekipy poszerzyły zresztą swoje składy, dając szansę na sprawdzenie się na De La Sarthe także kierowcom, których w Le Mans 24h nie zobaczymy – a do pełni brakuje tu chyba tylko, obecnych jak na razie wyłącznie za oceanem, BMW Z4 GTE…
GTE Am, czyli pojedynek ekip prywatnych
O ile w kategorii Pro, w praktyce tylko jedną załogę traktować można jako zespół „prywatny” – w GTE Am, dwa fabryczne Aston Martiny i trzy Ferrari od AF Corse to zaledwie 1/3 stawki. Z drugiej jednak strony, o ile AF Corse radzi sobie tu w tegorocznych Długodystansowych Mistrzostwach Świata dość słabo – o tyle AMR to konkurenci zaskakująco groźni – a jakby tego było mało, to ich głównym przeciwnikiem okazało się być Ferrari amerykańskiego 8Star Motorsports. W ten weekend, w stosunku do WEC stawka poszerzy się o kolejne Ferrari od AF Corse, drugą Corvette od Larbre i drugie Porsche francuskiego IMSA – a na dokładkę dochodzi jeszcze trzeci zespół amerykański, Dempsey Del Piero Racing, w przeciwieństwie do Krohn Racing i 8Star wystawiający jednak nie Ferrari, ale Porsche 911 GT3-RSR. Jeszcze jedno Porsche pojawiło się natomiast, gdy z udziału w Le Mans 24h zrezygnowała konstrukcja GreenGT H2 – stawka GTE Am powiększy się więc także o pojazd belgijskiej ekipy Prospeed.
Inne kategorie bez nowych technologii
W przeciwieństwie do sztywnych przepisów Le Mans 24h, w Dniu Testu organizatorzy zezwalają na obecność na De La Sarthe pojazdom innym, niż owe cztery kategorie – w tym roku będą to dwa prototypy LMPC stworzonego przez Oreca zespołu Team Endurance Challenge. W dwóch Oreca FLM09 sprawdzić będą mogli się kierowcy widziani na co dzień w Europejskiej Serii Le Mans – a jeden z nich nawet i tam nieobecny, bo Malezyjczyk Vignesa Moorthy otrzymał taką możliwość jako ubiegłoroczny mistrz malezyjskiej Super Series GT Open. Nieobecny w Dniu Testu będzie natomiast napędzany ogniwami paliwowymi prototyp GreenGT H2, co do którego inżynierowie byli zgodni, że na jego obecność w tak prestiżowym starciu jest jeszcze za wcześnie.
Jednodniowa sesja odbędzie się w niedzielę w godzinach 9:00 – 18:00, z godzinną przerwą (13:00-14:00).
Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | |||
LMP1 | ||||||
1 |
André Lotterer |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
2 |
Tom Kristensen |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
3 |
Marc Gené |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
4 |
Marco Bonanomi |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
7 | Alexander Wurz Nicolas Lapierre Kazuki Nakajima |
Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid | |||
8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin |
Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid | |||
12 | Nicolas Prost Neel Jani Nick Heidfeld |
Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | |||
13 | Andrea Belicchi Mathias Beche Congfu Cheng |
Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | |||
21 |
Nick Leventis |
Strakka Racing | HPD ARX-03c | |||
LMP2 | ||||||
24 | Olivier Pla David Heinemeier-Hansson Alex Brundle |
OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
25 | Tor Graves Shinji Nakano Archie Hamilton James Walker |
Delta-ADR | Oreca 03 Nissan | |||
26 | Roman Rusinov John Martin Mike Conway |
|
G-Drive Racing | Oreca 03 Nissan | ||
28 |
|
Fabien Giroix Frédéric Fatien Keiko Ihara Philippe Haezebrouck |
Gulf Racing Middle East | Lola B12/80 Nissan | ||
30 | Johnny Mowlem Tony Burgess Jonathan Hirschi |
HVM Status GP | Lola B12-80 Judd | |||
31 | Kevin Weeda Christophe Bouchut James Rossiter João Paulo De Oliveira |
Lotus | Lotus T128 | |||
32 | Thomas Holzer Dominik Kraihamer Jan Charouz |
Lotus | Lotus T128 | |||
33 | Scott Tucker Marino Franchitti Ryan Briscoe |
Level 5 Motorsports | HPD ARX-03b | |||
34 | Michel Frey Patric Niederhauser Jeroen Bleekemolen |
Race Performance | Oreca 03 Judd | |||
35 | Bertrand Baguette Ricardo Gonzalez Martin Plowman |
OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
36 | Nelson Panciatici Pierre Ragues Tristan Gommendy |
Signatech Alpine | Alpine A450 Nissan | |||
37 | Paul-Loup Chatin Tristan Gommendy |
Signatech Alpine | Alpine A450 Nissan | |||
38 | Simon Dolan Oliver Turvey Lucas Luhr |
Jota Sport | Zytek Z11SN Nissan | |||
39 | Stéphane Raffin Roman Brandela Stéphane Lémeret Olivier Porta |
DKR Engineering | Lola B11/40 Judd | |||
40 | Thomas Dagoneau Matt Downs Bastien Brieré Rodin Younessi |
Boutsen Ginion Racing | Oreca 03 Nissan | |||
41 |
Tom Kimber-Smith |
Caterham Motorsport Greaves Motorsport |
Zytek Z11SN Nissan | |||
42 |
Michael Krumm |
Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | |||
43 |
Natasha Gachnang |
Morand Racing | Morgan OAK Judd | |||
44 | Scott Tucker Marino Franchitti Ryan Briscoe |
Level 5 Motorsports | HPD ARX-03b | |||
45 | Jacques Nicolet Jean-Marc Merlin Philippe Mondolot |
OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
46 | Pierre Thiriet Ludovic Badey Maxime Martin |
Thiriet by TDS Racing | Oreca 03 Nissan | |||
47 | Alexandre Imperatori Ho-Pin Tung Matthew Howson |
KCMG | Morgan OAK Nissan | |||
48 | Brendon Hartley Mark Patterson Karun Chandhok |
Murphy Prototypes | Oreca 03 Nissan | |||
49 | Luis Pérez-Companc Nicolas Minassian Pierre Kaffer |
Pecom Racing | Oreca 03 Nissan | |||
LMGTE Pro | ||||||
51 |
Gianmaria Bruni |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
53 | Marc Goossens Dominik Farnbacher Jonathan Bomarito Kuno Wittmer Ryan Dalziel |
SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |||
66 | Andrea Bertolini Khaled Al Qubaisi Abdulaziz Al Faisal |
JMW Motorsport | Ferrari 458 Italia GTC | |||
71 | Kamui Kobayashi Toni Vilander Olivier Beretta |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
73 | Jan Magnussen Antonio Garcia Jordan Taylor |
Corvette Racing | Chevrolet Corvette C6.ZR1 | |||
74 | Richard Westbrook Oliver Gavin Tommy Milner |
Corvette Racing | Chevrolet Corvette C6.ZR1 | |||
91 | Jörg Bergmeister Patrick Pilet Timo Bernhard |
Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR (991) | |||
92 | Marc Lieb Richard Lietz Romain Dumas |
Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR (991) | |||
93 | Marc Goossens Jonathan Bomarito Kuno Wittmer Tommy Kendal |
SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |||
97 | Darren Turner Johnny Adam Stefan Mücke Peter Dumbreck |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Bill Auberlen Richie Stanaway |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
99 | Rob Bell Bruno Senna Frédéric Makowiecki Johnny Adam |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
LMGTE Am | ||||||
50 | Patrick Bornhauser Julien Canal Ricky Taylor |
Larbre Competition | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | |||
54 | Yannick Mallegol Jean-Marc Bachelier Howard Blank |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
55 | Piergiuseppe Perazzini Lorenzo Case |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson Maurizio Mediani |
Krohn Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
61 |
Jack Gerber |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
67 |
Patrice Milesi |
IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
70 | Philippe Dumas Manuel Rodrigues Ricky Taylor |
Larbre Competition | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | |||
75 | Emmanuel Collard Francois Perrodo Sébastien Crubile |
Prospeed Racing | Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
76 | Raymond Narac Christophe Bourret Jean-Karl Vernay |
IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
77 | Patrick Dempsey Joe Foster Patrick Long |
Dempsey Del Piero Racing | Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
81 | Vicente Potolicchio Rui Aguas Jason Bright |
8Star Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC | |||
88 | Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti |
Proton Competition | Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
95 | Allan Simonsen Kristian Poulsen Christoffer Nygaard |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
96 | Roald Goethe Stuart Hall Jamie Campbell-Walter |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
LMPC | ||||||
85 | Alex Loan Matthieu Lecuyer Anthony Pons Vignesa Moorthy |
Team Endurance Challenge | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
86 | Alex Loan Matthieu Lecuyer Anthony Pons Vignesa Moorthy |
Team Endurance Challenge | Oreca FLM09 Chevrolet |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.