Test Dzień próby na De La Sarthe

W najbliższą niedzielę odbędzie się Dzień Testu Le Mans 24h, czyli trening na otwartym do tego celu, pełnowymiarowym torze De La Sarthe. Na liście zapisanych jest 61 pojazdów.

Dzień Testu Le Mans 24h to impreza szczególna z dwóch powodów. Po pierwsze – tylko wtedy, dwa tygodnie przed prestiżowym, długodystansowym starciem, poszczególne zespoły mają szansę sprawdzić siebie, swoich kierowców i swoje pojazdy na otwartej do tego celu pętli De La Sarthe. A pętla ta, w przeciwieństwie do np. kultowej „północnej pętli” toru Nürburgring, składa się głównie z dróg publicznych – i tylko niewielki jej odcinek jest wspólny ze zbudowanym w 1965 roku torem Bugatti, który jest obiektem zamkniętym. Po drugie – organizatorzy dają wtedy szansę na start nie tylko pojazdom zapisanym do wyścigu Le Mans 24h – ale także i tym, które spełniają kryteria FIA i ACO dotyczące wyścigów długodystansowych, ale w prestiżowym starciu na De La Sarthe uczestniczyć nie będą. Z tego właśnie względu, zamiast 56 pojazdów, w Dniu Testu pojawi się ich tam aż 61 – choć organizatorzy mieli tu miejsce na jeszcze 15 kolejnych…

Cztery Audi na czele LMP1

W niedzielę na De La Sarthe zobaczymy Łącznie dziewięć prototypów czołowej kategorii – czyli o jeden więcej, niż w samym wyścigu. Owym dziewiątym pojazdem będzie czwarte Audi R18, w którym Marco Bonanomi będzie (jak na razie – samodzielnie) sprawdzał nowe rozwiązania przygotowywane już pod sezon 2014 – w pozostałych trzech, załogi zapisane do startu w Le Mans 24h będą natomiast testować różne dla każdego z pojazdów rozwiązania, których celem jest kolejne zwycięstwo tej marki na De La Sarthe.

Do rywalizacji z Audi, po raz drugi staje fabryczna ekipa Toyoty – tym razem już z oboma prototypami w specyfikacji 2013. Bez zmian w stosunku do wstępnej listy startowej Dnia Testu pozostają także dwie ekipy prywatne – grupę pojazdów LMP1 spalających benzynę i zasilanych tylko przez silniki spalinowe reprezentować więc będą dwie Lole B12/60 szwajcarskiego Rebelliona oraz jedna HPD ARX-03c brytyjskiej Strakka Racing.

Suma wszystkich LMP2

24 pojazdy pozostały nam na ostatecznej liście startowej kategorii LMP2 – w stosunku do wstępnej, zmianą jest praktycznie tylko ogłoszony niedawno mariaż zespołu Greaves Motorsport i brytyjskiego producenta Caterham, którego skutkiem jest modyfikacja Zyteka Z11SN nr 41. Czołowa załoga Greaves od teraz nazywać ma się Caterham Motorsport, ich prototyp (choć z tym samym silnikiem Nissana) prawdopodobnie przestanie być określany jako Zytek – stanie się więc z nim mniej-więcej to samo, co z prototypem Oreca przemianowanym przez zespół Signatech-Alpine na Alpine A450 czy wcześniej OAK-Pescarolo 01 zmodernizowanym na Morgana LMP2. Prócz Alpine, Zyteka, Caterhama, Oreca i Morgana, na torze pojawią się również samodzielne konstrukcje od HPD, Lola i Lotus – i tylko dziwi fakt, że silnikami tak urozmaiconej stawki będą albo 4.5-litrowa jednostka Nissana, albo 3.6-litrowa od Judd.

Wracając do Signatech-Alpine – Dzień Testów będzie dla ich Alpine A450 pierwszą konfrontacją już nie tylko z konkurentami z Europejskiej Serii Le Mans – ale także ze stawką znaną z Długodystansowych Mistrzostw Świata. Podobnie zresztą czuć się będą załogi szwajcarskich Race Performance i Morand Racing, francuskiego Thiriet TDS Racing, belgijskiego Boutsen Ginion, irlandzkiego Murphy Prototypes oraz luksemburskiego DKR Engineering – jak również amerykańskiej ekipy Level 5 Motorsport, która na Le Mans 24h przybywa jako jedyna z Amerykańskiej Serii Le Mans. Bardziej doświadczona jest tu tylko załoga Jota Sport, która stanęła do walki ze stawką WEC na Spa-Francorchamps – a także chiński KCMG, który przed historycznym, pierwszym startem zespołu z tego kraju w Le Mans 24h, sprawdził się na torze Silverstone. Prócz ekip, które na De La Sarthe pojawią się wyjątkowo, najmniej doświadczonym jest natomiast zespół HVM Status GP, któremu udział w prestiżowej batalii uratowała obecność w rundzie ELMS na torze Imola.

GTE Pro – pierwsze starcie

Jednym z bardziej oczekiwanych pojedynków w niedzielę będzie starcie pojazdów kategorii GTE Pro – a konkretnie nowych Porsche 911 RSR już nie tylko z Ferrari i Aston Martinami, ale także nowymi Viperami i doświadczonymi w boju Corvette. Co prawda, jak na razie Porsche nie spisują się najlepiej, w Długodystansowych Mistrzostwach Świata przegrywając pojedynki z AF Corse i Aston Martin Racing – Le Mans to jednak zupełnie inna bajka, a jej przedsmak być może zobaczymy już w ten weekend, porównując ze sobą wszystkie 5 konstrukcji w łącznie 12 zapisanych do startu załogach. Niektóre ekipy poszerzyły zresztą swoje składy, dając szansę na sprawdzenie się na De La Sarthe także kierowcom, których w Le Mans 24h nie zobaczymy – a do pełni brakuje tu chyba tylko, obecnych jak na razie wyłącznie za oceanem, BMW Z4 GTE…

GTE Am, czyli pojedynek ekip prywatnych

O ile w kategorii Pro, w praktyce tylko jedną załogę traktować można jako zespół „prywatny” – w GTE Am, dwa fabryczne Aston Martiny i trzy Ferrari od AF Corse to zaledwie 1/3 stawki. Z drugiej jednak strony, o ile AF Corse radzi sobie tu w tegorocznych Długodystansowych Mistrzostwach Świata dość słabo – o tyle AMR to konkurenci zaskakująco groźni – a jakby tego było mało, to ich głównym przeciwnikiem okazało się być Ferrari amerykańskiego 8Star Motorsports. W ten weekend, w stosunku do WEC stawka poszerzy się o kolejne Ferrari od AF Corse, drugą Corvette od Larbre i drugie Porsche francuskiego IMSA – a na dokładkę dochodzi jeszcze trzeci zespół amerykański, Dempsey Del Piero Racing, w przeciwieństwie do Krohn Racing i 8Star wystawiający jednak nie Ferrari, ale Porsche 911 GT3-RSR. Jeszcze jedno Porsche pojawiło się natomiast, gdy z udziału w Le Mans 24h zrezygnowała konstrukcja GreenGT H2 – stawka GTE Am powiększy się więc także o pojazd belgijskiej ekipy Prospeed.

Inne kategorie bez nowych technologii

W przeciwieństwie do sztywnych przepisów Le Mans 24h, w Dniu Testu organizatorzy zezwalają na obecność na De La Sarthe pojazdom innym, niż owe cztery kategorie – w tym roku będą to dwa prototypy LMPC stworzonego przez Oreca zespołu Team Endurance Challenge. W dwóch Oreca FLM09 sprawdzić będą mogli się kierowcy widziani na co dzień w Europejskiej Serii Le Mans – a jeden z nich nawet i tam nieobecny, bo Malezyjczyk Vignesa Moorthy otrzymał taką możliwość jako ubiegłoroczny mistrz malezyjskiej Super Series GT Open. Nieobecny w Dniu Testu będzie natomiast napędzany ogniwami paliwowymi prototyp GreenGT H2, co do którego inżynierowie byli zgodni, że na jego obecność w tak prestiżowym starciu jest jeszcze za wcześnie.

Jednodniowa sesja odbędzie się w niedzielę w godzinach 9:00 – 18:00, z godzinną przerwą (13:00-14:00). 

Nr Kierowcy Zespół Samochód
LMP1
1

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler

Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
2

Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish

Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
3

Marc Gené
Oliver Jarvis
Lucas Di Grassi

Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
4

Marco Bonanomi

Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
7

Alexander Wurz
Nicolas Lapierre
Kazuki Nakajima
Toyota Racing Toyota TS030 Hybrid
8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
Toyota Racing Toyota TS030 Hybrid
12

Nicolas Prost
Neel Jani
Nick Heidfeld
Rebellion Racing Lola B12/60 Toyota
13

Andrea Belicchi
Mathias Beche
Congfu Cheng
Rebellion Racing Lola B12/60 Toyota
21

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane

Strakka Racing HPD ARX-03c
LMP2
24

Olivier Pla
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle
OAK Racing Morgan OAK Nissan
25


Tor Graves
Shinji Nakano
Archie Hamilton
James Walker
Delta-ADR Oreca 03 Nissan
26

Roman Rusinov
John Martin
Mike Conway

G-Drive Racing Oreca 03 Nissan
28




Fabien Giroix
Frédéric Fatien
Keiko Ihara
Philippe Haezebrouck
Gulf Racing Middle East Lola B12/80 Nissan
30

Johnny Mowlem
Tony Burgess
Jonathan Hirschi
HVM Status GP Lola B12-80 Judd
31


Kevin Weeda
Christophe Bouchut
James Rossiter
João Paulo De Oliveira
Lotus Lotus T128
32

Thomas Holzer
Dominik Kraihamer
Jan Charouz
Lotus Lotus T128
33

Scott Tucker
Marino Franchitti
Ryan Briscoe
Level 5 Motorsports HPD ARX-03b
34

Michel Frey
Patric Niederhauser
Jeroen Bleekemolen
Race Performance Oreca 03 Judd 
35

Bertrand Baguette
Ricardo Gonzalez
Martin Plowman
OAK Racing Morgan OAK Nissan
36

Nelson Panciatici
Pierre Ragues
Tristan Gommendy
Signatech Alpine Alpine A450 Nissan 
37
Paul-Loup Chatin
Tristan Gommendy
Signatech Alpine Alpine A450 Nissan 
38

Simon Dolan
Oliver Turvey
Lucas Luhr
Jota Sport  Zytek Z11SN Nissan
39


Stéphane Raffin
Roman Brandela
Stéphane Lémeret
Olivier Porta
DKR Engineering Lola B11/40 Judd 
40


Thomas Dagoneau
Matt Downs
Bastien Brieré
Rodin Younessi
Boutsen Ginion Racing  Oreca 03 Nissan
41

Tom Kimber-Smith
Eric Lux
Alexander Rossi

Caterham Motorsport
Greaves Motorsport
Zytek Z11SN Nissan
42

Michael Krumm
Jann Mardenborough
Lucas Ordóñez

Greaves Motorsport Zytek Z11SN Nissan
43

Natasha Gachnang
Frank Mailleux
Olivier Lombard

Morand Racing  Morgan OAK Judd
44

Scott Tucker
Marino Franchitti
Ryan Briscoe
Level 5 Motorsports HPD ARX-03b
45

Jacques Nicolet
Jean-Marc Merlin
Philippe Mondolot
OAK Racing Morgan OAK Nissan
46

Pierre Thiriet
Ludovic Badey
Maxime Martin
Thiriet by TDS Racing Oreca 03 Nissan
47

Alexandre Imperatori
Ho-Pin Tung
Matthew Howson
KCMG Morgan OAK Nissan
48

Brendon Hartley
Mark Patterson
Karun Chandhok
Murphy Prototypes Oreca 03 Nissan
49

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer
Pecom Racing Oreca 03 Nissan
LMGTE Pro
51

Gianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella
Matteo Malucelli

AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
53



Marc Goossens
Dominik Farnbacher
Jonathan Bomarito
Kuno Wittmer
Ryan Dalziel
SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
66

Andrea Bertolini
Khaled Al Qubaisi
Abdulaziz Al Faisal
JMW Motorsport Ferrari 458 Italia GTC
71

Kamui Kobayashi
Toni Vilander
Olivier Beretta
AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
73

Jan Magnussen
Antonio Garcia
Jordan Taylor
Corvette Racing Chevrolet Corvette C6.ZR1
74

Richard Westbrook
Oliver Gavin
Tommy Milner
Corvette Racing Chevrolet Corvette C6.ZR1
91

Jörg Bergmeister
Patrick Pilet
Timo Bernhard
Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR (991)
92

Marc Lieb
Richard Lietz
Romain Dumas
Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR (991)
93


Marc Goossens
Jonathan Bomarito
Kuno Wittmer
Tommy Kendal
SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
97


Darren Turner
Johnny Adam
Stefan Mücke
Peter Dumbreck
Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
98


Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Bill Auberlen
Richie Stanaway
Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
99


Rob Bell
Bruno Senna
Frédéric Makowiecki
Johnny Adam
Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
LMGTE Am
50

Patrick Bornhauser
Julien Canal
Ricky Taylor
Larbre Competition Chevrolet Corvette C6-ZR1
54

Yannick Mallegol
Jean-Marc Bachelier
Howard Blank
AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
55
Piergiuseppe Perazzini
Lorenzo Case
AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
57

Tracy Krohn
Niclas Jönsson
Maurizio Mediani
Krohn Racing Ferrari 458 Italia GTC
61

Jack Gerber
Matt Griffin
Marco Cioci

AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
67

Patrice Milesi
Pascal Gibon
Wolf Henzler

IMSA Performance Matmut Porsche 911 GT3 RSR (997)
70

Philippe Dumas
Manuel Rodrigues
Ricky Taylor
Larbre Competition Chevrolet Corvette C6-ZR1
75

Emmanuel Collard
Francois Perrodo
Sébastien Crubile
Prospeed Racing Porsche 911 GT3 RSR (997)
76

Raymond Narac
Christophe Bourret
Jean-Karl Vernay
IMSA Performance Matmut Porsche 911 GT3 RSR (997)
77

Patrick Dempsey
Joe Foster
Patrick Long
Dempsey Del Piero Racing Porsche 911 GT3 RSR (997)
81

Vicente Potolicchio
Rui Aguas
Jason Bright
8Star Motorsports Ferrari 458 Italia GTC
88

Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Proton Competition Porsche 911 GT3 RSR (997)
95

Allan Simonsen
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard
Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
96

Roald Goethe
Stuart Hall
Jamie Campbell-Walter
Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
LMPC
85


Alex Loan
Matthieu Lecuyer
Anthony Pons
Vignesa Moorthy
Team Endurance Challenge  Oreca FLM09 Chevrolet 
86


Alex Loan
Matthieu Lecuyer
Anthony Pons
Vignesa Moorthy
Team Endurance Challenge  Oreca FLM09 Chevrolet 

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze